Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Undervisningsforløb

Forløbene er udarbejdet efter de fællesfaglige fokusområder fra Undervisningsministeriet. Alle forløbene er tværfaglige og kan anvendes til undervisning op til den fællesfaglige naturfagsprøve, fællesfaglige uger eller i de enkelte naturfag.  

Du kan i forløbene både finde spændende tekster, illustrative videoer, links til andre gode hjemmesider, sjove eksperimenter og øvelsesvejledninger og meget, meget mere.

Forløbene suppleres gerne med egne lærebøger mm.   

Tang-tastic

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Tang-tastic. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.   

Fælles introHvad er fremtidens energibehov?
BiologiGeografiFysik/kemi
Hvad er alger?AlgecellenAlger i DanmarkAtomerne - Algernes byggesten
Kulstof - her, der og alle vegneFotosynteseKulstofkredsløbetFotosyntese og kulstofs kredsløb
Energi fra algerRespirationFra alger til fossil energiFra alger til vedvarende energi
Dyrkning af algerAlgemarkerDyrkningsmetoderAlternative produkter og forskning
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Plastik på tværs

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Plastik på tværsI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.  

Fælles introPlastik - godt eller skidt?
BiologiGeografiFysik/kemi
Hvad er plastik?Plastik, Bioplastik og bionedbrydelig plastikRåstofudvindingOpbygning af plast
Plastik i havetEffekt på økosystemetPlastaffald i havetPlastkoder
Udfordringer med løsningerAlternativerPlastik i I-lande og U-landeGenbrug af plast
Rensning af plastikFiltrerende dyrPolitikTeknologier
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

De dyrebare dråber

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet De dyrebare dråber – drikkevand i dag og i morgen. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles introRent drikkevand til fremtidige generationer
BiologiGeografiFysik/kemi
VandVandtransport i cellerVands kredsløbIs, vand og damp
Vands egenskaberOsmoseDugpunktVand som opløsningsmiddel
FerskvandAlle har brug for ferskvandVand på jordklodenOmvendt osmose
Rensning af vandFiltrerende dyr og planterRensningsanlæg (renseanlæg)Rensningsanlæg (spildevand)
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Fra bund til mund

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Fra bund til mund. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles introHvad er fremtidens fødevarebehov?
BiologiGeografiFysik/kemi
Dyr i havetFiskFiskebestande i DanmarkFiskenes byggesten
Tang - her, der og alle vegneFotosyntese i tangTang i erhvervTang som tilsætningsstof
Havets ressourcerFisk og tangSalt i verdenMineraler
Fremtidens mad - havet som spisekammerFødevarerErnæring i VerdenFødevarers kemi
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Den sidste fisk

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Den sidste fiskI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.     

Fælles introHvad er bæredygtigt fiskeri?
BiologiGeografiFysik/kemi
Fisk i DanmarkFiskearterInvasive arterTeknologien bag fangstredskaber og sporingsudstyr
Økologisk sammenhængBiotop og fødenetVejr og klimaFysiske og kemiske forhold
FiskeriBæredygtig populationFiskeriVækstkurver
FiskeopdrætAkvakulturAkvakultur som erhvervUdledning af stoffer
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Det oplyste hav

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste havI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.     

Fælles introLys i havet
BiologiGeografiFysik/kemi
Stråling fra SolenFotosynteseSolens strålerLysets spektrum
Synligt lysLys og plantearterKlimazoner og plantebælterLys i vandsøjlen
InfrarødLiv i dybhavetDrivhuseffektenHvad er varme og lys
UVNaturens tilpasning til UV lysOzonlagetHvad er UV-lys
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Et hav af muligheder

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Et hav af muligheder - hvilke teknologier? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.  

Dyk ned i skibet

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Dyk ned i skibet. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.  

Tang-tastic

Fælles intro
Hvad er fremtidens energibehov?  
Hvad er alger?
Algecellen (bio)
Alger i Danmark (geo)
Atomerne - Algernes byggesten (fys/kem)
Kulstof - her, der og alle vegne  
Fotosyntese (bio)
Kulstofkredsløbet (geo)
Fotosyntese og kulstofs kredsløb (fys/kem)
Energi fra alger
Respiration (bio)
Fra alger til fossil energi (geo)
Fra alger til vedvarende energi (fys/kem)
Dyrkning af alger
Algemarker (bio)
Dyrkningsmetoder (geo)
Alternative produkter og forskning (fys/kem)
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål 

 

 

Plastik på tværs

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Plastic Fantastic. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.  

Fælles intro
Plastik - godt eller skidt?
Hvad er plastik?
Plastik, Bioplastik og bionedbrydelig plastik
Råstofudvinding
Plastiks opbygning
Plastik i havet
Effekt på økosystemet - betydning for livet i havet
Plastiksupper - hvor, hvorfor dér, størrelse og fremtid 
Er plastik bare plastik?
Udfordringer med løsninger
Er engangsbestik i bambus-ordningen?
Plastik i I-lande og U-lande
Hvordan genbruges plastik og hvorfor er det svært?
Rensning af plastik
Filtrerende dyr
Det politiske hjørne: Beslutninger og regulativer
Teknologier til indsamling af plastik
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål

Den sidste fisk

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Den sidste fisk - overfiskning eller bæredygtigt fiskeri? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.    

Fælles intro
Hvad er bæredygtigt fiskeri?
Fisk i Danmark
Fiskearter (bio)
Invasive arter (geo)
Teknologien bag fangstredskaber og sporingsudstyr (fys/kem)
Økologisk sammenhæng
Biotop og fødenet (bio)
Vejr og klima (geo)
Fysiske og kemiske forhold (fys/kem)
Fiskeri
Bæredygtig population (bio)
Fiskeri (geo)
Vækstkurver (fys/kem)
Fiskeopdræt
Akvakultur (bio)
Akvakultur som erhverv (geo)
Udledning af stoffer (fys/kem)
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål 

Det oplyste hav

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste hav. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.    

Fælles intro
Lys i havet
Stråling fra solen
Fotosyntese (bio)
Solens stråler (geo)
Hvidt lys (fys/kem)
Synligt lys
Tangs farver (bio)
Klimazoner og plantebælter (geo)
Lys i vandsøjlen (fys/kem)
Infrarød
Liv i dybhavet (bio)
Drivhuseffekten (geo)
Hvad er varme og lys (fys/kem)
UV
Ultraviolet lys (bio)
Ozonlaget (geo)
Hvad er UV-lys (fys/kem)
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål 

Et hav af muligheder

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Et hav af muligheder - hvilke teknologier? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.  

Dyk ned i skibet

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Dyk ned i skibet. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.