Q-modellen - Hvordan gør man?

Her finder du fire sider, som giver anvisninger og gåde råd til dig, der gerne vil udvikle din undervisning, dit fagteam og din skole gennem brug af Q-modellen.

Fagteamarbejdet. Hvordan udvikler man samarbejdet i et fagteam

Mange undervisningsopgaver er velegnede til fælles diskussion, planlægning, afprøvning i et fagteam. Læringsfællesskabet i fagteamet giver motivation. Der opstår et professionelt fællesskab og en kompetenceudvikling, som i sidste ende kommer elevernes læring og skolens udvikling til gode. Fagteamet bliver en Professional Learning Community (PLC).

Netværkskoordinatoren

I Q-modellen er det nødvendigt at arbejdet i fagteamet støttes gennem samarbejde med andre skoler. Det sker  det faglige netværk. Den kommunale netværkskoordinator er en central person.

Skolens ledelse

Hvordan støtter skolens ledelse udviklingen af fagteamteam og faglige kulturer.

Målsætning af aktiviteter i Q-modellen

Udviklingen i Q-modellen er rettet mod flere niveauer samtidig: elevernes læring, samarbejdet i fagteamet, samarbejdet i det faglige netværk og den enkelte lærers udbytte. Derfor skal aktiviteterne i Q-modellen målsættes på fire niveauer.