Projekt 2023-2024
Projektet "Design af online undervisning" har udforsket hvad vi kan opnå gennem online undervisning, som ikke er muligt på andre måder. Projektet er baseret på det synspunkt, at online undervisning ikke blot er en erstatning for traditionel undervisning, men en mulighed for at udvide horisonterne for læring og skabe nye pædagogiske potentialer.
Projektet blev drevet af en række centrale spørgsmål:
Projektet har udviklet guiden "Design af online læringsaktiviteter: En guide til nye muligheder med digitale teknologier i uddannelse”. Guiden er blevet anvendt på to mastermoduler. Guiden præsenterer eksempler på aktuelle modeller og formater, der kombinerer det fysiske og det lokale med det digitale og det globale, og som ikke reducerer online uddannelse til lange zoommøder eller “i mangel af bedre”.
Guiden kan benyttes til re-design af eksisterende undervisningsforløb eller en hel uddannelse til i højere grad at inddrage online aktiviteter, samt udvikling af nye undervisningsforløb eller uddannelser med afsæt i inddragelsen af online aktiviteter.
Guiden tager læseren med gennem de 6 processer der finder sted, når man som underviser udvikler nye måder at undervise på, ved inddragelse af digitale teknologier:
1. Idéudvikle – formål og visioner
2. Undersøge – modeller og pædagogiske principper
3. Eksperimentere – med digitale teknologier
4. Afprøve – digitale teknologier i afgrænsede forløb
5. Bygge – det endelige undervisningsforløb eller uddannelse
6. Formidle – forløbet eller uddannelsen til kollegaer
Processerne hjælper undervisere og udviklingsteams med at bevæge sig åbent og eksperimenterende ind i muligheder for nytænkning af deres undervisningspraksis gennem inddragelse af digitale teknologier.
Guiden indeholder ikke ét svar på, hvordan online undervisningsaktiviteter skal tilrettelægges, men tilbyder en indgang til og en oversigt over tilgange til inddragelse af digitale teknologier.
Som en del af guiden, er der udviklet en skabelon, der hjælper med facilitering af de 6 processer.