Karrierevejledere og uddannelsesplanlæggere

Her vil der fra maj 2020 kunne findes oplysninger om toolkit, webinar og arrangementer angående projektets arbejde med karrierevejledere og uddannelsesplanlæggere.

Siden vil løbende blive opdateret med nyt indhold, herunder både dokumenter og videoer.



Hvordan viser man vej til sprog?

Anbefalinger til vejledere:

  1. Inkluder fremmedsprog i din kollektive vejledning.
  2. Samarbejd med dine kollegavejledere fra de andre uddannelsesniveauer.
  3. Vær opmærksom på, hvor stor indflydelse og bestemmelse forældrene kan have ift. sprog- og karrierevalg. Organiser derfor særlige events målrettet forældrene.
  4. Arbejd mod at nedbryde skadelige myter omkring fremmedsprogs status og værdi.
  5. Brug materiale fra Generation Globals toolkits eller kig generelt på Generation Globals website: https://projekter.au.dk/generationglobal/.

 

Anbefalinger til sproglærerne:

  1. Brug Generation Globals website i dit arbejde med karrierelæring!
  2. Inspirer dine elever med historier om studieophold og praktik i udlandet
  3. Inspirer dine elever med livshistorier om personer, der har valgt forskellige fremmedsprog og haft spændende karriereveje.
  4. Gør noget ud af de sprog, der tales i din skole. Film personale, forældre og elever, der taler deres eget sprog, og vis dem på skolens website og rundt om i skolebygningen; dette er både styrkende for deres selvforståelse og inspirerende for de involverede.
  5. Gør noget ud af Den Europæiske Sprogdag og de nationale dage for de lande, der er repræsenteret i skolen/samfundet med mad, musik eller begivenheder.
  6. Organiser oplæg og karrierebegivenheder, der viser værdien af ​​sprog på arbejdspladsen.
  7. Inviter sprogambassadører til at tale med / vejlede eleverne. Find fx inspiration her.
  8. Engager dig i projekter og begivenheder organiseret af Det Nationale Center for Fremmedsprog – NCFF. Brug ECML-ressourcer!
  9. Inkluder sprogfagene i samspillet med andre fagområder. Prøv fx CLIL (Content and Language Integrated Learning) ved at designe undervisningsforløb i samarbejde med andre fag (fx sprogfag + samfundsfag/historie/geografi/musik/biologi osv.)
  10. Organiser brobygningsprojekter på tværs af niveau og fag. Engager dig i internationale projekter.