Forskningsprojektet ”Kvindernes Universitet” sætter fokus på kvindernes vej til de højere, videregående uddannelser i det 20. og 21. århundrede, og på den rolle, som akademiseringen af professionsuddannelser har spillet som en art trædesten for kvinder i Danmark. Forskningsprojektet anlægger et historisk perspektiv på det forhold, at kvinder i dag udgør hovedparten blandt de studerende på universiteterne, og at kvinderne på landsplan er de højst uddannede.
Det historiske perspektiv udfoldes i to projekter; En undersøgelse af udviklingen siden 1990’erne, med introduktionen af professionsbacheloruddannelserne, og en undersøgelse af udvalgte professionsrettede kurser på Aarhus Universitet fra årene omkring 2. Verdenskrig. I undersøgelserne lægges der vægt på kvindernes uddannelsesstrategier, deres oplevelser og erindringer.
På et tre-dages seminar, Higher Learning, Knowledge Cirkulation and Gender History, udforskede forskere emnet kvinder og højere uddannelse i et internationalt og historisk perspektiv.
At a three‐day seminar, Higher Learning, Knowledge Cirkulation and Gender History, researchers explored the subject of women and higher learning from an international and historical perspective.
Thanks to everyone who participated: Agnes Hamberger, Christian Larsen, Heather Ellis, Johanna Overud, Johanna Sjöstedt, Julia Horne, Marilyn Booth, Rebecca Rogers, Rebecka Göransdotter, Viveca Lindberg, Åsa Broberg, Marianne Høyen, Kystan Palani-Jafi, Pernille Svare Nygaard and Ning de Coninck-Smith.
Videnskabeliggørelsen af husholdningsarbejdet 1945-1970 (af Pernille Svare Nygaard 13.9.2024)
Staged History: The Mediality and Politics of European University Anniversaries from 1850 to the Present (Bog Published by De Gruyter Oldenbourg 2022)
Anmeldelse af ny bog: "Veje og omveje til universitetet" (Published by Skriveforlaget 2021)
Ning de Coninck-Smith: Gender encounters university—university encounters gender: affective archives Aarhus University, Denmark 1928–1953 (Women's History Review Volume 29, 2020)
Pernille Svare Nygaard: NURSING STUDENTS’ SCRAPBOOKS 1938-1968. Visualizing Female Figures on the Border between a Female-Dominated Profession and Aarhus University (Tidsskriftet Kulturstudier Vol. 1/2023)