Du er her: AU Om AU  q-model Formål Nyt efteruddannelseskoncept

Nyt efteruddannelseskoncept

Det er et af de overordnede formål med QUEST at udvikle en ny model for efteruddannelse af lærere.

De traditionelle efteruddannelseskurser har vist sig ikke at have den ønskede effekt på kvaliteten af undervisningen og heller ikke på elevernes læring. Denne form for professionel udvikling baserer sig på international forskning og bryder med det traditionelle efteruddannelsesskoncept.

Efteruddannelsen skal i denne sammenhæng forstås som professionel udvikling af lærerne gennem arbejdet i  skolebaserede fagteams og faglige kommunale netværk. Arbejdet i såvel fagteams som netværk foregår efter en model om lærende fællesskaber, hvor samarbejdet mellem lærerne om undervisningen er det centrale.

Læs mere om lærende fællesskaber

QUEST er forskningsbaseret og har baggrund i international forskning om fortsat professionel udvikling. Forskningen viser, at udviklingsprojekter, der har et positivt resultat på undervisningen af eleverne har visse fælles træk, der alle indgår i begrebet; fortsat professionel udvikling:

  • De foregår over en lang tidshorisont
  • Der er lærersamarbejde (kollaborativt)
  • Der er fokus på science-indholdet og hvordan eleverne tilegner sig dette indhold og der anvendes varierede metoder til undervisning i klasserummet .
  • Der er alignment mellem kursusindhold, skolens læreplan og undervisningen af eleverne
  • Der er fortsat vejledning/støtte efter kursusindsatsen ophører

Disse punkter er alle indarbejdet i QUEST.

I projektets sidste faser rettes fokus mod at gøre projektet bæredygtigt - også efter QUEST er stoppet. Derfor suppleres implementeringen med en instituationaliseringsfase. I denne fase får de medvirkende skoler mulighed for at indrette sig mest hensigtsmæssigt i forhold til at understøtte de vedvarende forandringsprocesser hos deres naturfagslærere. Til dette formål udvikles et supportcenter, der skal støtte fagteamene og netværkene til fortsat at kunne videndele og blive i stand til ved egen kraft at søge nye input til professionel udvikling på skolerne.

Klik på modellen for at se en større udgave.

5623 / i42