Ny bog og invitation til boglancering: Deltagelse som kunst- og kulturformidling

af Anne Scott Sørensen og Hjørdis Brandrup Kortbek

Kunst- og kulturinstitutioner er i disse år optagede af at inddrage brugere på nye måder og eksperimentere med forskellige former for deltagende formidling. Det øgede fokus på deltagelse handler om demokratisering og medborgerskab og er både et politisk krav og en brugerforventning. Men der ligger også en række udfordringer i heri: Handler det om at få så mange som muligt engageret i kunst og kultur, eller handler det mere om kvalitet og dybde i engagementet?

Der er forskellige opfattelser af deltagelsesfordringen og af, hvad det demokratiske projekt består i, hvad offentlig kunst og kultur kan og skal, og hvad værdien af en offentlig kultur er. Som baggrund for denne diskussion giver den nye bog en teoretisk indføring i demokrati, deltagelse og formidling såvel som et historisk overblik over den kulturpolitiske udvikling i Danmark. Men forfatterne illustrerer og diskuterer først og fremmest, hvad dette betyder og kan betyde for den konkrete formidlingspraksis gennem en række eksempler fra det aktuelle kulturliv.

Bogen starter og slutter med den omdiskuterede ”kedsomhedsknap”, som Nationalmuseet introducerede påsken 2018. Kedsomhedsknappen er også på forsiden, og Nationalmuseet lægger hus – restaurant Smör – til reception og boglancering ved forlaget Samfundslitteratur. Lanceringen finder sted 8. oktober kl 14-16.

Boginfo: http://samfundslitteratur.dk/deltagelse