Pressebriefings

På mandag 15. november 2010 kl. 10 bliver Tycho Brahes grav i Týnkirken i Prag åbnet af et dansk-tjekkisk forskerhold ledet af middelalderarkæolog, lektor Jens Vellev fra Aarhus Universitet.

Forskningslederen glæder sig til, at han og forskerholdet nu endelig indleder færdiggørelsen af projektet med at genåbne Tycho Brahes grav:

– Vi er spændt på tilstanden af både de fysiske rester af Tycho Brahe, der døde i 1601, og også af hans kone, der blev begravet ved hans side tre år senere. Vi er naturligvis uvidende om tilstanden i den dybe gravkrypt, hvor resterne af de to personer har ligget urørt siden 1901, siger Jens Vellev.

For at kunne blive klogere på Tycho Brahes generelle helbredstilstand og medicinindtag gennem livet, håber forskerholdet på at finde velbevarede rester af både knogler og skæg.

– Ved gravåbningen i 1901 blev der alene lavet en beskrivelse af de fysiske rester. Nu vil vi supplere den mere end 100 år gamle redegørelse med en række analyser, som vi er i stand til at lave i dag - med vor tids varierede og ofte komplicerede metoder, forklarer han.

For eksempel skal der laves CT-skanning og en såkaldt PIXE-analyse.

– Vi håber, at der i graven er bevaret så mange fragmenter af den, at vi kan genskabe hele dragten, siger Jens Vellev.

Endelig vil forskerholdet foretage en detaljeret undersøgelse af gravkryptens konstruktion.

Resultaterne af analyserne kommer i 2011. En anden væsentlig del af projektet vedrører den dragt i mønstret silke, som Tycho Brahe blev begravet i.

Projektet kan løbende følges på: www.humaniora.au.dk/tychobrahe

Se nedenfor for program for gravåbningen og genbegravelsen i næste uge i Prag, samt invitation til pressemøde mandag 15. november og fredag 19.november.

Kontaktpersoner:

Danmark

Kommunikationsmedarbejder Marie Louise Gammelgaard, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet. Tlf. +45 8942 6923, mobil:

+45 2326 2028, email: mlg@hum.au.dk

Tjekkiet

Veronika Trojanová, Den Danske Ambassade i Prag Tlf. +420 725 806 645, email: vertro@um.dk

Monday 15th November 2010

9:50 am: Týn Church open to the press, closed to the public.

10:00 am: Opening of the tomb.

Following the opening of the grave:  Research team leader Jens Vellev to give a brief summary of the findings.

8:00pm – 8:30pm:  Press briefing at Hotel Evropa
address: Václavské náměstí 826/25, Prague 1

At the press conference, team leader medieval archaeologist Jens Vellev of Aarhus University and medical anthropologist Petr Valeminsky of the National Museum, Prague will give a briefing of the condition in which Tycho Brahe’s remains have been found, and the initial significance of this for the investigation – as well as details on how much of the burial suit etc. has been preserved. The opportunity to question the two researchers, and to obtain photographs from the opening of the coffin, will be given. The press briefing will be introduced by the Danish Ambassador to the Czech Republic, Mr. Ole E. Moesby. Svend Aage Mogensen, Head of Communication at the Faculty of Humanities, Aarhus University, will also be present.

Friday 19th November 2010

12:30pm – 1.00 pm: Press briefing at Hotel Evropa,

(Václavské náměstí 826/25, Prague 1),

The team leader Jens Vellev, accompanied by Czech colleagues, will give a summary of the work carried out during the course of the week. The Danish Ambassador to the Czech Republic, Mr. Ole E. Moesby will also be present.

3:00pm – 4:30pm  The reburial ceremony of Tycho Brsahe will take place in Tyn Church. The ceremony will be led by the archbishop of Prague, Mons. Dominik Duka. Local choir Notre Dame and the Danish Holmen Church choir to take part in the ceremony. The Danish Minister of Ecclesiastical Affairs, Ms. Birthe Rønn Hornbech to give a short speech on Tycho Brahe.