Presseklip

STOR PRESSEDÆKNING

Grundet den meget store pressedækning i både Danmark og resten af verden af åbningen af Tycho Brahes grav har det foreløbigt ikke været muligt at lave en udførlig oversigt over presseklip.

15.11: DR Update - Tycho Brahes udgravning i gang

Forskere i Prag er gået i gang med at grave den danske astronom Tycho Brahe op fra sin grav.

15.11: Politiken.dk i Prag: Tycho Brahes rester er snart gravet fri

Med hammer og mejsel gik danske og tjekkiske eksperter til morgen i gang med at åbne Tycho Brahes gravkrypt i Týnkirken i Prag.

Ingen har overblik over, hvor lang tid det vil tage at nå ned til den danske astronoms rester, men politiken.dk's udsendte Dana Schmidt er på stedet sammen med det store hold af arkæologer, antropologer og andre eksperter.

11.11: P1 ORIENTERING OM TYCHO BRAHES GRAV

Jens Vellev fortæller i et 11 minutters indslag i P1 Orientering om Tycho Brahe og den kommende gravåbning.

11.11: LEGENDARISK DANSK GRAV SKAL ÅBNES

Jens Vellev fortæller om sin ti år lange vandring rundt på kontorer i Prag inden han fik tilladelsen til at åbne Tycho Brages krav.

11.11: DR AFTENSHOWET OM TYCHO BRAHE

Viden Om's journalist fortæller i DR Aftenshowet om hvordan vi kan blive klogere på Tycho Brahe på mandag.

08.11: FORSKNING SKAL VÆRE SJOVT

For mig handler det om at forskning skal være sjovt. Interview med Jens Vellev i Aarhus Universitets universitetsavis, UNIvers.

30.10: TI ÅRS KAMP

I ti år har lektor Jens Vellev kæmpet for at få åbnet den verdensberømte astronom Tycho Brahes grav i Prag. Nu er det lykkedes.

Se interview med lektor Jens Vellev fra TV2 Østjylland, 30. oktober 2010.

21.09: 15. NOVEMBER ER TYCHO BRAHES DAG

... men forhåbentlig uden uheld. Arkæologer, læger, kemikere, tekstilkonservatorer og arkitekter venter spændt på at åbne Tycho Brahes kistelåg.

Læs HUMmagasinets artikel: Tycho Brahes Dag

03.02: DANSKE FORSKERE FÅR ADGANG TIL TYCHO BRAHES GRAV

Et vigtigt stykke kulturhistorie kan nu blive afdækket, efter et hold danske og tjekkiske forskere har fået lov til at genåbne Tycho Brahes grav i Prag, skriver videnskab.dk