Aarhus University Seal

Reducing Inequality in Access to Higher Education: An Intervention Study

Reducing Inequality in Access to Higher Education:

An Intervention Study

Kort om projektet

Formålet med projektet er at udvikle interventioner, der kan reducere social ulighed i adgangen til videregående uddannelser i Danmark. En nylig undersøgelse viste, at selv blandt gymnasieelever med et karaktergennemsnit over normalen (mellem 9-9,9 på den danske karakterskala), spiller social baggrund en væsentlig rolle for valget af videregående uddannelse: Blandt denne gruppe af elever var det kun 52% af elever med ufaglærte forældre gik ind i et universitetsprogram i perioden 2008-2010 sammenlignet med 85% af dem, hvis forældre havde en universitetsgrad.

 

Interventionerne har som ambition at mindske den sociale ulighed i valget af videregående uddannelse ved at informere eleverne om potentielle akademiske og sociale udfordringer ved at vælge forskellige videregående uddannelser med særligt fokus på barrierer forbundet med at vælge universitetsuddannelserne.

Læs mere om projekterne i menuen til venstre!

Projektet er støttet af Det Frie Forskningsråd, Kultur og Kommunikation (FKK).

Det forløber fra 2019-2023.

Projektet omfatter desuden et ph.d.-projekt og et postdoc-projekt

Benjamin Castleman, Curry School of Education, Virginia University, er ekstern forsker på projektet.

Presse

  1. Gymnasieelevernes uddannelsesplaner under corona

    Olsen, A.

    03/03/2021

    1 Media contribution

    Press/Media: Press / Media

  2. Aktører: De unge fastholder planer om sabbatår trods coronakrisen

    Olsen, A., Reimer, D., Thomsen, R. & Tronegård, M.

    26/06/2020

    1 Media contribution

    Press/Media: Press / Media

Forskere på projektet

Studentermedhjælpere

Mark Alexander Boye Søe læser Folkesundhedsvidenskab, AU

Amalie Ellegaard Møller læser Politik og økonomi, AU

Julie Honoré læser Folkesundhedsvidenskab, AU

Klara Helene Nielsen læser Statskundskab, AU