DPU

Hvad går projektet ud på

Kære familier

Vi er en lille projektgruppe på Aarhus Universitet, der forsker i hverdagsliv og skoleliv, og oplever som jer hvordan vi alle på meget kort tid må indrette helt nye hverdagspraksisser med vores børn. Og dette er vigtigt at få indsigt i og følge. Derfor er vi i gang med et lille forskningsprojekt med titlen: ”Forandrede hverdagspraksisser, børne- og familieliv pga. corona”, og vil høre, om I har lyst til at deltage.

Baggrunden er, at langt de fleste af os er kastet hjem pga. corona. 1,3 mio børn er sendt hjem fra deres daginstitutioner, skoler m.m., og både skolebørn og mange forældre skal arbejde hjemmefra. Herfra udfolder familielivet sig på helt nye måder. Det er hverken hverdag, weekend eller ferie. Vi skal både arbejde og hjemmeskole, og samtidig passe ekstra på hinanden og undgå smitte. De vanlige sociale aktiviteter er væk, nye aktiviteter opstår hjemme og fx i naturen uden at komme tæt på andre mennesker. Også mange familierelationer gentænkes i denne tid, hvor mange familier ikke kan ses med fx bedsteforældre, som de plejer.

Vi vil derfor høre, om nogen af jer kunne have lyst til:

• at tale med os (over Skype) om jeres nye hverdag. Vi vil gerne tale med både børn og forældre.
  • at dele ’Hverdagsøjeblikke’. Tag fotos af, hvor I opholder jer (det kan være ud af udsigten inde fra jeres bolig eller værelse), og hvad I laver og fordriver tiden med.
  • at skrive dagbøger eller lave videodagbøger, hvor I fortæller om, hvad I laver. Det vil være fantastisk, hvis I kan gøre det hver 5. dag. Og I må meget gerne fortælle om både gode og svære ting i jeres nye hverdag.

Man behøver ikke at skulle alt sammen, men skriv til os, så vil vi sende flere informationer til de interesserede og ligeledes en formel accept af deltagelsen (det skal man, når det er tale om forskning).

Man kan kontakte os på denne mail: familielivcorona.arts.edu@au.dk

Projektleder Ida Wentzel Winther
Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet