’Lær for Livet’ er et projekt, der via blandt andet årlige intensive læringscamps og løbende mentorordninger som supplement til skolens læringsmiljø har som overordnet mål at forbedre anbragte børns skolefaglige præstationer og herigennem øge antallet af anbragte unge, der starter på en ungdomsuddannelse efter skolen.
Projektet er initieret af Egmont Fonden og i perioden 2013-2021 er ambitionen at tilbyde deltagelse til samlet 1000 anbragte børn. I tilknytning til projektet er etableret et følgeforskningsprojekt, som varetages af DPU/AU.
Følgeforskningen er planlagt til perioden 2014-2020 og er designet med et miks af kvantitative data (faglige test, SDQ, mv.) og kvalitative data (interview, observationer mv.) og med særligt fokus på, om indsatserne har positiv effekt over tid (longitudinelt studie).
Samlet budget for følgeforskningsdelen er 2.8 mio. kr.
Faglige notater fra følgeforskningen af Egmont Fondens signaturprojekt Lær for Livet
Forfattere: Christian Christrup Kjeldsen, André Torre og Søren Langager
Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2018
Forfattere: Søren Langager, André Torre, Christian Christrup Kjeldsen og Anna Kathrine Frørup
Udgivet af Aarhus Universitetsforlag og Nationalt Center for Skoleforskning, 2019
Forfattere: Anna Kathrine Frørup, Lars Ladefoged og Søren Langager
Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2018
Forfattere: Charlotte Lange Hald og Søren Langager
Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2018
Forfattere: Anna Kathrine Frørup, Charlotte Lange Hald og Søren Langager
Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2020
Forfattere: Søren Langager, Anna Kathrine Frørup, André Torre og Charlotte Lange Hald