Vurdering af miljørisici ved overgang til CO2 neutrale brændstoffer i skibsindustrien

Skibsindustriens planer om at udskifte fossile brændstoffer med CO2 neutrale brændstoffer har en række velbeskrevne klima- og miljøgevinster, langt mindre velundersøgt er dog de mulige miljørisici, der er knyttet til en storskala anvendelse af CO2 neutrale brændstoffer i skibe. Tilstrækkelig forhåndsviden om de fysiske og kemiske egenskaber af de CO2 neutrale brændstoffer, giftighed for miljøet, samt spredning og nedbrydning i miljøet er derfor en fundamental forudsætning for, at skibsindustrien kan gennemføre den grønne omstilling med minimal risiko for blot at udskifte ét problem med et andet.

I dette projekt vil vi gennemføre den første dybdegående kortlægning og miljørisikovurdering af potentielle afledte miljøeffekter, som kan fremkomme fra både emissioner til atmosfæren og udledning til havmiljøet fra disse CO2 neutrale skibsbrændstoffer. Projektet omfatter blandt andet en grundig gennemgang af de CO2 neutrale brændstoffers egenskaber i både luft og vand, eksperimentelle studier af påvirkning af vandlevende organismer, naturlige nedbrydningsmekanismer, deres spredning i både atmosfære og havmiljø under normal drift og ved uheld/spild, samt livscyklusvurdering (LCA).

  • Projektet ledes af AU, Institut for Ecoscience. Force Technology, Syddansk Universitet, Institut for Miljøvidenskab AU, DTU Aqua og Maritime Research Alliance er alle partnere på projektet.
  • Projektperioden er fra 1. Januar 2024- 31.december 2027.
  • Forskningsprojektet er støttet af Dampskibsselskabet NORDEN A/S.

Projektdeltagere i øvrigt

Janne Fritt-Rasmussen (Projektleder)

Kim Gustavson kig@ecos.au.dk

Christian Juncher Jørgensen, cjj@ecos.au.dk

Aarhus Universitet:

Force Technology:

Syddansk Universitet:

DTU Aqua:

Marine Research Alliance: