DPU

Aarhus Universitets segl

Blufærdighed og nydelse – modstand i seksualundervisningen

Om projektet


Seksualundervisning i grundskolen forårsager forlegenhed, ubehag og opleves ofte blufærdighedskrænkende af både lærere og elever. Den grundlæggende antagelse i projektet er, at emnet i sig selv skaber modstand; seksualitet er grænseoverskridende. Seksualundervisning udgør potentielt en trussel mod læreres professionalisme, da pædagogiske forhold, ideelt set, er af-seksualiserede.

Formålet er: 1) at udvikle en dybere forståelse af, hvorfor og hvordan det tilsyneladende ikke lader sig gøre at behandle ’det seksuelle’ som ethvert andet emne/fag i undervisningen; 2) at undersøge empirisk forskellige mulige måder, hvorpå forlegenhed og modstand manifesterer sig; 3) at undersøge, hvordan lærere griber spørgsmålet om ’nydelse’ an i forbindelse med seksualundervisning; og 4) at udvikle de generelle pædagogiske og didaktiske implikationer af dette – med henblik på at skabe et teoretisk og empirisk grundlag for en mulig fremtidig forbedring af seksualundervisning.  

Tidsplan


Projektet støttes af Danmarks Frie Forskningsfond og løber fra 1. september 2023 til 31. august 2026

Advisory Board


Advisory Board består af: Professor Alenka Zupančič, Research Advisor, Institute of Philosophy, Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts (ZRCSAZU), Ljubljana, Slovenien

Lektor Katrine Zeuthen, Institut for psykologi, Københavns Universitet