DPU

Aarhus Universitets segl

Projektbeskrivelse

Styrkelse af pædagogisk omsorg i dagtilbud


0-6-årige børns frugtbare omsorgserfaringer i dagtilbud er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling og orienteringen mod omsorgsopgaver udgør da også kernen i pædagogers fagidentitet. Til gengæld synes den politiske prioritering af omsorg på dagtilbudsområdet ikke at være særlig stor, omsorgen bliver nærmest taget for givet som noget der ikke behøver særskilt fokus. Med projektet ønsker vi at få skærpet opmærksomheden på, hvor komplekst, krævende, multifacetteret, uforudsigeligt og ikke mindst vigtigt omsorgsarbejdet i et dagtilbud er. Projektets overordnede forskningsspørgsmål lyder: Hvordan kan en omsorgsorienteret dagtilbudspædagogik styrkes på pædagoguddannelsen og i dagtilbud med henblik på at understøtte børns trivsel og udvikling?

Teoretisk trækker projektet både på psykodynamisk og sociokulturel udviklingspsykologi idet begrebet pædagogisk omsorgs er rettet mod den enkelte persons og gruppes velbefindende her og nu – og evt. fremadrettede udviklingsbehov. Projektet arbejder med den grundforståelse, at pædagogisk omsorg er formet af policy og ideologi og således reflekterer kultur- og institutionsspecifikke normativitet og værdier som på godt og ondt får betydning for omsorgen.

Projektet, der er baseret på et samarbejde mellem DPU, RUC og Københavns Professionshøjskole, består af to delprojekter, som fra hver deres perspektiv bl.a. skal give indsigt i forståelsen af omsorg samt betingelsernes betydning for omsorgen

  1. Identifikation og styrkelse af pædagogisk omsorg i dagtilbud
  2. Styrkelse af pædagogisk omsorg på pædagoguddannelsen.

Det første delprojekt handler om at blive klogere på, hvordan omsorgen i praksis balanceres mellem omsorg for det enkelte barn og omsorg for børnegruppen. Langt de fleste teorier om omsorg har fokus på det dyadiske forhold mellem en omsorgsgiver og en omsorgsmodtager. I en daginstitutionssammenhæng er denne forståelse på ingen måde dækkende, da en stor del af omsorgen der er polyadisk, fordi den involverer flere voksne og børn. Første delprojektet er også optaget af at undersøge, hvordan omsorg udspiller sig i en kompleks social og kulturel pædagogisk sammenhæng og hvordan forskellige betingelser får betydning for omsorgen i/for grupper af børn og evt. sætter grænser for omsorgen. Som led i dette arbejde med at belyse og styrke pædagogisk omsorg i dagtilbud indgår både observationer og interviews samt tilbagevendende forskningscirkler hvor forskere og praktikere mødes til fælles refleksion over forskningsbaseret og erfaringsbaseret viden. Forskningscirklerne vil i kombination med interviews og observationer blive brugt til at undersøge praktiske og teoretiske forståelser af omsorg.

Det andet delprojekt omhandler en omsorgsdidaktisk indsats i 2. praktikperiode (6 mdr.) på dagtilbudsspecialiseringen på pædagoguddannelsen. Formålet med indsatsen er at styrke de studerendes kompetencer som omsorgsgivere med fokus på a) pædagogisk omsorg, b) pædagogen som omsorgsperson for det enkelte barn og for gruppen, og c) pædagogisk egenomsorg. Undersøgelsen, der gennemføres i et randomiseret design med tilfældig fordeling af kontrol- og interventionsgruppe, er baseret på den grundantagelse, at uddannelsen til omsorgsgiver fordrer teoretisk viden og kognitive processer, som kobles med personlige processer og emotionelle erfaringer.