Flere og flere unge danske kræftpatienter bruger sociale medier under deres kræftforløb. Vi vil med projektet undersøge, hvilke sociale medier som bruges til hvilke kræftrelaterede formål, hvilke sygdomsfortællinger som deles af de unge på sociale medier, samt hvordan de unge kræftpatienter oplever sociale mediers betydning under sygdomsforløbet.
Dette forskningsprojekt har til formål at producere viden og dermed skabe indsigt i
Særlige udfordringer for unge med kræft
Hvert år diagnosticeres ca. 500 danske unge med cancer (15-29 år (Sperling et al., 2015).
Denne gruppe oplever en række alvorlige psykosociale konsekvenser af sygdommen – ikke mindst fordi den forstyrrer fundamentale processer knyttet til overgangen mellem barn og voksen (fx relateret til uddannelse, seksualitet, familieopbyggelse og forældreløsrivelse) (Boisen et al., 2013, Graugaard, 2013).
Derudover er denne kræftpatientgruppe fanget i en spænding mellem usynlighed og synlighed.
På den ene side erfarer gruppen ofte at blive diagnosticeret sent sammenlignet med andre kræftpatientgrupper samt ikke at passe ind i det eksisterende sundhedssystem under behandling. Dette kan skabe oplevelser af institutionel og kulturel usynlighed (Sperling, 2015).
På den anden side er unge kræftpatienter blevet mere synlige, fordi de i langt højere grad end ældre kræftpatienter deler deres sygdomserfaringer på sociale medieplatforme som blogs, YouTube og sociale netværkssider (SNSer) (fx Facebook og Instagram).
SoMe og unge med kræft
Der findes meget begrænset forskningsmæssig viden om
I undersøgelsen af disse forhold anvender projektet et mixed methods-forskningsdesign, der består af