Siden her giver dig en oversigt over indholdet i de forskellige undervisningsforløb. Forløbene er udarbejdet efter de fællesfaglige fokusområder fra undervisningsministeriet (venstre kolonne). Alle forløbene er tværfaglige og kan anvendes til undervisning op til den fællesfaglige naturfagsprøve, fællesfaglige uger eller i de enkelte naturfag.
Der er otte tværfaglige forløb. Klikker du på forløbene i oversigten, kommer du ind på det enkelte forløb, hvor du kan se de specifikke emner under hvert fag (biologi, geografi, fysik/kemi). Til forløbene ligger lærevejledninger (højre kolonne). Klik på ’læs mere’ for at se den fulde lærevejledning.
Fællesfaglige fokusområder fra UVM | Forløb fra Hovedet i havet | Kommentarer til læreren |
---|---|---|
Bæredygtige energiforsyning på lokalt og globalt plan | Tang-tastic - Er tang og alger fremtidens fødevare? | Forløbet handler om tang og forskellige anvendelsesmuligheder. |
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget | Den sidste fisk - overfiskning eller bæredygtigt fiskeri? | Forløbet handler om hvilke fysiske og kemiske forhold der har betydning for fiskeri og fiskemetoder, samt hvordan man kan sikre bæredygtigt fiskeri. |
Fra bund til mund – Kommer fremtidens bæredygtige mad fra havet? | Forløbet handler om hvilke ressourcer fra havet vi kan bruge til fødevarer, hvordan og hvorfor det er bæredygtigt. | |
Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer | De dyrebare dråber - Rent drikkevand til fremtidige generationer – hvorfor og hvordan? | Forløbet handler om drikkevandsforsyningen nu og i fremtiden. Teknologierne bag, vandets kredsløb og dyrs tilpasning vil bl.a. blive behandlet i forløbet. |
Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer | Plastik på tværs - plastik - godt eller skidt? | Forløbet handler om hvad plastik er, hvordan det produceres, de naturmæssige og samfundsmæssige udfordringer ift. plastik og hvad fremtiden måske byder på. |
Når havet har åndenød – Hvad starter et iltsvind, hvilken betydning har et iltsvind for livet i havet, og hvad kan vi gøre ved det? | Forløbet handler om, hvad iltsvind er, hvordan det dannes, og hvilke konsekvenser det har for livet i havet. Det handler også om forskellige løsninger på iltsvind. | |
Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår | Det oplyste hav - hvad betyder lys og stråling for livet i havet? | Forløbet handler om hvilken betydning lys og stråling har for livet i havet. Hvilke fysiske egenskaber lys har, hvilke tilpasninger livet laver til lys og hvordan klimaet spiller ind. |
Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår | Havets energi - hvilke teknologier? | Forløbet hander om teknologiforståelse med eksempler fra energiforsyning på havet. |