AP3. Eksperimentelle studier af miljøeffekter for vandlevende organismer ved spild til havmiljøet

De eksperimentelle studier gennemføres som led i et ph.d.-studie. Laboratoriestudierne skal:

• Fastlægge toksiske effekter og koncentrationer af spild fra brændstoffer på marine organismer, herunder havfugle og vandlevende organismer.
  • Fastlægge effekter af spild af brændstoffer i forhold til næringsstofberigelse (eutrofiering), algeopblomstring og iltsvindproblemstilling i havmiljøet.
  • Belyse nedbrydning og omsætningen af brændstof spild i havmiljøet, interaktion mellem hav og atmosfære f.eks. frisættelse af lattergas fra omsætningen af ammoniak spild.

Input fra det eksperimentelle arbejde vil bl.a. indgå i modellering af spredning og effekter af spild i havmiljøet, herunder fastlæggelse af størrelse og varighed af effekter. Modelleringen vil tage udgangspunkt i forskellige repræsentative scenarier for f.eks. indre farvande, tærskelfjord, tragtfjord, åbne farvande, iltsvind og eutrofiering. Modelleringen vil bidrage til at forstå miljøeffektkoncentrationer og udpegning af særligt sensitive områder og sejlruter.

Institut for Ecoscience:

Øvrige projektdeltagere