DPU

Aarhus Universitets segl

Bogudgivelse: Legedesign i skole og SFO

Ny-udgivet bog undersøger, hvordan pædagoger og lærere kan anvende legedesign til hjælpe børn med at lege.

D. 8/1/25 udkom Legedesign i skole og SFO ved Akademisk Forlag. Bogen undersøger konkete måder, hvorpå legedesign kan implementeres i den pædagogiske praksis. 

Akademisk Forlag skriver:

"Legedesign er et nyt fagbegreb i den pædagogiske verden, der understøtter en reflekteret pædagogisk praksis. Legedesign bygger på en forståelse af leg som en stemningspraksis og udvikles gennem legeeksperimenter. I processen med at skabe legedesigns kan pædagoger arbejde systematisk og reflekteret med leg og samtidig understøtte legens kvaliteter.

Bogen kombinerer teoretiske perspektiver på leg med en række empiriske eksempler, hvor forskere og fagprofessionelle fra forskellige skoler sammen undersøger, hvordan pædagoger konkret kan arbejde med legedesign.

Legedesign i skole og SFO giver pædagoger et praksisnært værktøj til at arbejde med børns leg, fællesskaber og deltagelse og til at skabe mere plads til leg i skolehverdagen."

Bogen er redigeret af Hanne Hede Jørgensen og Helle Marie Sjovbjerg, og indeholder bidrag fra Andreas Lieberoth, Anne-Lene Sand, Astrid Lasthein Lehrmann, Janne Hedegaard Hansen, Jens-Ole Jensen, Lene Tanggaard og Pernille Strand.

Læs mere og tilgå bogen via Akademisk Forlags hjemmeside: https://www.akademisk.dk/paedagogik/born-og-unge/produkt/legedesign-i-skole-og-sfo