DPU

Aarhus Universitets segl

Til studerende

Til studerende


Mange studerende er involveret i NOBE projektet, enten som del af deres studie eller som lønnet arbejdskraft.

Vi rekrutterer lige nu, så skriv en ansøgning til NOBE@au.dk 

Projektet er åbent for studerende fra alle uddannelser, der ønsker at hjælpe, lære nyt, og/eller skrive opgaver indenfor projektets temaer. Eksempelvis kan man bruge anonymiserede versioner af vores data, eller indgå i det empiriske arbejde på en måde, hvor man også kan samle sine egne data til fx en opgave.

Studerende der ønsker at indgå i projektforløb på NOBE, forventes at bidrage til vores praktiske og analytiske arbejde. I processen kan du blive inddraget i projektets arbejdsrutiner og møder, og fx få adgang til vores skoler og datapulje, eller få akademisk vejledning. F.eks. som del af

  • Specialer
  • Bachelorprojekter
  • Semesteropgaver
  • Praktik

Vi har adgang til fire skoler i Aarhus, hvor dataindsamling  påbegyndes ultimo 2023.

E2023 pilotundersøgelser: kig-ind kortlægning af teknologi i timen, fokusgruppeinterviews på skoler om gode/dårlige sider af onlinelivet i 3-4. og 7-8. klasse

F2024 kvalitativ grundforskning: fokusgruppeinterviews på skoler, kig-ind kortlægning) og analyse (grounded theory / tematisk analyse kodning) af interviewdata

F2024: forberedelse på design af læremidler: Fx læreres ønsker og behov, udmøntning af sårbarhedsfaktorer (se for neden) til læremidler, små pilotaktiviteter med skolebørn.

Mulige ekstra vinkler for studerende 2023-2024: 

  • Observationer i frikvarter/fritidsordning
  • Supplerende forældre- og lærerinterviews om hvad der er vanskeligt og hvad de gerne ville være bedre rustet til bestemte analytiske vinkler fra fokusgruppeinterviews, som den studerende interesserer sig for. 
  • Sammenligninger af det digitale liv 3-4. og 7-8. klasse. 
  •  Analyser af konkrete sårbearhedsfaktorer (litteraturstudier og/eller opmærksomhed i interviews/familieperspektiver). 
  • Mønstre på 3-4. klasseres chattråde
  • Pilottestning af M-path med børn/unge - hvordan er det? Skaber det refleksioner om egen skærmbrug/opførsel? Ville de svare på alt, osv.?