De Forenede Nationers Konvention om Barnets Rettigheder anerkender, at det er en grundlægende rettighed og forpligtelse for forældre at være involveret i deres børns udvikling og uddannelse. Forskning viser, at forældres engagement er vigtigt for at styrke børns trivsel og læring. Det er også stærkt forbundet med børns senere akademisk succes og gennemførelse af skole og uddannelse (Starting Strong III, 2012).
På baggrund af dette besluttede universiteter i syv lande – Tyskland, Danmark, Grækenland, Ungarn, Rumænien, Sverige, og Island – at etablere projektet SIGNALS. Akronymet SIGNALS blev valgt, fordi det på engelsk belyser de forskellige trin, som de deltagende lande tager ansvar for i denne kollaborative læringsrejse. En dansk oversættelse kunne lyde:
I alt vil projektet gøre det muligt for forældre, pædagoger og børn at udvikle positive relationer, der vil styrke børnenes udvikling og dannelse, forbedre pædagogers og forældres samarbejde og pædagogiske kompetencer og igangsætte og udvikle ny spændende praksis.
De enkelte forskergrupper fra de deltagende institutioner vil:
Pædagoger vil opnå:
Forældre vil opnå:
Børn vil opnå: