Presseinvitation

Mandag 15. november 2010 bliver Tycho Brahes grav i Týnkirken i Prag åbnet af et forskerhold ledet af middelalderarkæolog, lektor Jens Vellev fra Aarhus Universitet. Målet er ved en række efterfølgende analyser at blive klogere på den verdenskendte danske astronoms generelle helbredstilstand og medicinindtag. Desuden vil man undersøge eventuelt bevarede tekstilrester og foretage en opmåling af graven.

Åbningen af graven sker mandag 15. november 2010 kl. 10. Kun journalister, der er akkrediteret af Aarhus Universitet eller Den Danske Ambassade i Prag, får adgang til Týnkirken på dette tidspunkt. Af hensyn til forskningen er kirken i de kommende dage lukket for offentligheden. Det dansk–tjekkiske forskerhold består ud over arkæologer af medicinske antropologer, læger, kemikere, tekstilkonservatorer og antikvarer. De skriver senere en videnskabelig rapport i fællesskab.

Fredag 19. november 2010 kl. 15 kommer Tycho Brahes fysiske rester tilbage i graven i Týnkirken. Genbegravelsen sker under en ceremoni, der bliver forestået af Prags ærkebiskop, Mons. Dominik Duka, under overværelse af æresgæster og med deltagelse af det lokale kor Notre Dame samt det danske kor Holmens Kantori. Ceremonien er åben for offentligheden. Journalister, der ønsker at blive akkrediteret, bedes henvende sig pr. mail som beskrevet nedenfor.

Sidste frist for akkreditering er torsdag 11. november kl. 16.

Kontaktpersoner for akkreditering er:

Danmark

Kommunikationsmedarbejder Marie Louise Gammelgaard, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet. Tlf. +45 8942 6923, mobil +45 2326 2028, email: mlg@hum.au.dk

Alle anmodninger om akkreditering sendes pr. mail til tychobrahe@hum.au.dk  – med angivelse af antal, navn(e) samt medie.

Tjekkiet

Veronika Trojanová, Den Danske Ambassade i Prag Tlf. +420 725 806 645, email: vertro@um.dk

Yderligere oplysninger om projektet i øvrigt:

www.humaniora.au.dk/tychobrahe  bliver løbende opdateret med nyt stof – her findes fakta om projektet, Tycho Brahe, lektor Jens Vellev mm.

Marie Louise Gammelgaard, kommunikationsmedarbejder, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet. Tlf. 8942 6923, mail: mlg@hum.au.dk

Kommunikationschef Svend Aage Mogensen, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet Tlf. 8942 1242, mail: slam@hum.au.dk

Middelalderarkæolog, lektor Jens Vellev, Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet Tlf. 8942 4603, mail: jens.vellev@hum.au.dk