VALUE-projektet sætter fokus på at arbejde med inkluderende praksisser i dagtilbud som organisationer. Diversitet er et nøglebegreb, både hvad angår det at arbejde på, at alle børn får lige muligheder gennem uddannelse for alle og modarbejdning af social ulighed, og hvad angår samarbejde i den samlede organisation mellem professionelle af forskellig baggrund.
VALUE sætter desuden overordnet fokus på at styrke samarbejdet mellem alle de medarbejdere, som er involveret i at arbejde med læring og omsorg i dagtilbud med børn af forskellig social baggrund.
Et hovedfokus er værdsættelse af medarbejdere med forskellig faglig baggrund og erfaringer og på den måde at fremme alle medarbejderressourcer i dagligdagen til gavn for børnene.
Der rettes speciel opmærksomhed på at styrke den rolle og position, som professionelle med lav eller ingen uddannelse har (pædagogmedhjælpere/pædagogiske assistenter).
Spørgsmål, der stilles i projektet, er:
Projektets specifikke formål er:
Vi arbejder med følgende tre elementer:
På lang sigt søger projektet ved dette eksplorative design at bidrage til at pædagogmedhjælpere/assistenter synliggøres i alle policydokumenter, ved at samle data om deres tilstedeværelse, deres oplevelse af deres position og professionelle identitet og baggrund samt involvering i professionaliseringsprocesser.
Der etableres en stakeholdergruppe (følgegruppe) med henblik på at diskutere specifikke aspekter ved denne tilgang til inddragelse af medarbejdere af forskellige faglig baggrund i fælles kompetence- og kvalitetsudvikling.
Et sigte er desuden at pege på, hvordan projektet kan bidrage til bæredygtige, vedvarende løsninger på udfordringer vedrørende kvalitetsudfordringer i dagtilbud. Dialogen i stakeholdergruppen rettes desuden imod overvejelser over at sikre strukturelle betingelser og drøfte, hvordan de kan realiseres.
Deltagere er dagtilbudsorganisationer, det politiske niveau, professionshøjskoler og repræsentanter fra institutioner, fx pædagogiske konsulenter og organisationer. På denne måde skabes en bottom-up approach, samtidig med at vi ønsker, at policy-niveauet er involveret.
VALUE er kollektiv/kollaborativ for hele den samlede medarbejdergruppe (pædagogmedhjælpere og pædagoger), mens det ofte er sådan, at efteruddannelse gennem kompetenceudvikling fokuserer på enten pædagogmedhjælpere eller pædagoger separat.
Projektet arbejder på at værdsætte forskellighed inden for arbejdergruppen, som skabes gennem designet af efteruddannelsesforløbet. Dette defineres som en innovativ tilgang til uddannelse/træning, idet deltagerne involveres aktivt i at eksperimentere aktivt med, hvad de skal arbejde med og lære (der sættes processer i gang, som styrker læring gennem refleksion, forhandling ved at forhandle, værdsættelse af diversitet ved at arbejde med at værdsætte diversitet).
Projektet søger at eksplorere og skabe mulige links mellem professionel udvikling og tilpasning til nye læreprocesser hen imod nye former for kvalificering af alle medarbejdere og pædagogmedhjælpere i særdeleshed.
Der gennemføres litteraturstudier og lærings- og kompetenceudviklingsforløb for professionelle i pilotdaginstitutioner. På den baggrund udvikles, afprøves og evalueres et kompetenceudviklingsforløb gennem forskellige typer læringslaboratorier, som er tilpasset de enkelte landes efteruddannelseskultur.
I den danske case har vi lægt på et innovativt perspektiv på praksislæring gennem læringslaboratorier. Desuden udvikles efter afprøvning et roadmap, som kan tages i anvendelse af andre, der ønsker at udvikle et tilsvarende forløb. Alt er præsenteret i publikationerne: Baselinestudie, endline rapport og landerapporter baseret på casestudier fra de enkelte deltagerlande.
Den danske del af projektet er gennemført sammen med tre institutioner fra Randers Kommune.