Aarhus Universitets segl

Når havet har åndenød

Når havet har åndenød

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Når havet har åndenødI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.     

Fælles introIltsvind i Danmark
BiologiGeografiFysik/kemi
Hvad er iltsvind

Iltsvind

Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren?Oxygen - ilt
Baggrund for iltsvindGødning havner i havetUdvaskning fra landbrugetTemperaturforskelle i havet
Konsekvenserne af iltsvind

Liglagen

Iltsvind i fjordeSvovl
Overvågning af iltsvindIlt og klorofyl afslører iltsvindMiljøstyrelsen holder øje med iltsvindVandhenter - CDT
Hvad kan man gøre ved iltsvindMuslinger kan afhjælpe iltsvindStorme afhjælper iltsvindTeknologiske løsninger på iltsvind
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Når havet har åndenød

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste hav. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.    

Fælles intro
Iltsvind i Danmark
Hvad er iltsvind
Iltsvind (bio)
Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren (geo)
Oxygen - ilt (fys/kem)
Baggrund for iltsvind
Gødning havner i havet (bio)
Udvaskning fra landbruget (geo)
Temperaturforskelle i havet (fys/kem)
Konsekvenserne af iltsvind
Liglagen (bio)
Iltsvind i fjorde (geo)
Svovl (fys/kem)
Overvågning af iltsvind
Ilt og klorofyl afslører iltsvind (bio)
Miljøstyrelsen holder øje med iltsvind (geo)
Vandhenter - CDT (fys/kem)
Hvad kan man gøre ved iltsvind
Muslinger kan afhjælpe iltsvind (bio)
Storme afhjælper iltsvind (geo)
Teknologiske løsninger på iltsvind (fys/kem)
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål