Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Når havet har åndenød. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Iltsvind i Danmark | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Hvad er iltsvind | Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren? | Oxygen - ilt | |
Baggrund for iltsvind | Gødning havner i havet | Udvaskning fra landbruget | Temperaturforskelle i havet |
Konsekvenserne af iltsvind | Iltsvind i fjorde | Svovl | |
Overvågning af iltsvind | Ilt og klorofyl afslører iltsvind | Miljøstyrelsen holder øje med iltsvind | Vandhenter - CDT |
Hvad kan man gøre ved iltsvind | Muslinger kan afhjælpe iltsvind | Storme afhjælper iltsvind | Teknologiske løsninger på iltsvind |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste hav. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.
Fælles intro |
---|
Iltsvind i Danmark |
Hvad er iltsvind |
Iltsvind (bio) |
Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren (geo) |
Oxygen - ilt (fys/kem) |
Baggrund for iltsvind |
Gødning havner i havet (bio) |
Udvaskning fra landbruget (geo) |
Temperaturforskelle i havet (fys/kem) |
Konsekvenserne af iltsvind |
Liglagen (bio) |
Iltsvind i fjorde (geo) |
Svovl (fys/kem) |
Overvågning af iltsvind |
Ilt og klorofyl afslører iltsvind (bio) |
Miljøstyrelsen holder øje med iltsvind (geo) |
Vandhenter - CDT (fys/kem) |
Hvad kan man gøre ved iltsvind |
Muslinger kan afhjælpe iltsvind (bio) |
Storme afhjælper iltsvind (geo) |
Teknologiske løsninger på iltsvind (fys/kem) |
Afslutning |
Perspektiverende spørgsmål |