Forskningsoversigt over lovende kønsbevidste og kønsinkluderende pædagogiske og didaktiske praksisser i grundskolen generelt og specifikt i forhold til STEM-fag/indsatser.
Om projektet
Formålet med forskningsreviewet er at bidrage med
En forskningsbaseret oversigt over og analyse af hvad dansk, nordisk og udvalgt international forskning udpeger som kønsbevidste og kønsinkluderende pædagogiske og didaktiske praksisser i grundskolen (5-16 år) generelt og specifikt i forhold til STEM-fag/indsatser fra 2000-2021(Arkiv1)
En supplerende oversigt over og analyse af andre vidensformer om kønsbevidste og kønsinkluderende pædagogiske og didaktiske praksisser (Arkiv2)
En analyse af hvilke praksis-bestemmende grundantagelser om køn og STEM, der karakteriserer de beskrevne praksisser i begge arkiver
En analytisk og diskuterende stemme vedr. ’det lovende’ i de beskrevne praksisser både i forhold til danske grundskoler og i forhold til de bekymringer og etiske udfordringer, kønsproblematikken og de lovende praksisser vil/kan afstedkomme.