- af Birthe Bitsch Mogensen
- af Birgitte Lund Nielsen, Lise Augustesen & Allan Sørensen - 2014
Dette korte kompendium er skrevet ifm. modul 4 i QUEST. QUEST har i de første tre moduler dannet ramme for udvikling af – og videndeling omkring - nye aktiviteter til naturfagsundervisning, men en del af det fremadrettede arbejde under modulet - med inspiration til fase 2 i QUEST - handlede om at tage fat i nogle af de forløb og aktiviteter, som man ofte anvender på skolen, men som ikke helt fungerer, og re-designe dem med reference til forskningskriterier anvendt i QUEST.
- af Birgitte Lund Nielsen & Martin Sillasen - 2014
Kompendiet er skrevet ifm. modul 4 i QUEST, men er også tænkt som inspirationsmateriale i andre sammenhænge - fx til lærerstuderende, der anvender video i deres bacheloropgave. Der præsenteres et forslag til konkret organsisering, hvis man som fagteam vil arbejde med at analysere klasserumsvideo, og en række mulige teoretiske linser præsenteres og diskuteres. I appendix er der bl.a. en række skemaer til brug ved videoanalyse og en kort reference til, hvordan man vil kunne arbejde med en anden tilgang - analyse af elevernes videoproduktioner.
- af Martin Krabbe Sillasen
”Energi i undervisningen” introducerer til, hvordan man kan arbejde med energibegrebet ud fra hverdagserfaringer, herunder energikilder, energiformer, energikæder og tegn på energioverførsel. Der gøres også rede for på et overordnet plan, hvordan man kan arbejde med energi på forskellige klassetrin. Endelig er der nogle opgaver, hvor man konkret arbejder med forskellige eksempler på energiomdannelser og energikæder.
- af Martin Krabbe Sillasen
”Introduktion til IBSE-didaktik” gør rede for læringsteori, principper, kompetencer, planlægningsmodeller samt vigtige pædagogiske principper og strategier i forbindelse med IBSE-didaktikken.
- af Birgitte Lund Nielsen
Kompendiet refererer til arbejdet med det såkaldte progressions-træ i modul 2, og i fagteam lokalt på QUEST skolerne under og efter modulet. Kompendiet er skrevet efter modulet på opfordring på eksterne institutioner, der gerne ville kunne anvende materialet og arbejde videre med erfaringerne fra QUEST. Det beskrives, hvordan man kan arbejde med lokal læseplan og en rød tråd i naturfagsundervisningen, og brugen af progressionstræet under QUEST modulet gennemgås. Der refereres bl.a. til det amerikanske materiale "Atlas of Science Literacy" og i kompendiet er afbildet et eksempel på et træ med temaet "Planeten jorden – fra mikro til makro" lavet både med faglige pointer, som i "Atlas", og med de danske Fælles Mål.
- af Birgitte Lund Nielsen
Kompendiet, der blev anvendt som forberedelsesmateriale i modul 2, refererer til den omfattende forskning i elevers hverdagsforståelser. For eksempel vil både mange skoleelever og voksne forklare årstider med reference til afstand mellem solen og jorden, månens faser, som forårsaget af noget der skygger, og skyer som vand i gas-fase. Der inddrages også eksempler, der handler om elektriske kredsløb, kroppens stof- og energiomsætning, og om elevernes forståelse af modeller. Det diskuteres, hvordan man som lærer/fagteam kan undersøge hverdagsforståelser og understøtte elevernes læring fx gennem undersøgende samtale. Konkrete værktøjer som grubletegninger og brug af kommenterede elevtegninger inddrages.
Landmark skole dissekerer ørred i engageringsfase i IBSE-forløb
http://www.youtube.com/watch?v=wNrDBFBX8Rs&feature=youtu.be
En kunstig fisk med svømmeblære, som kan flyde og synke
http://www.youtube.com/watch?v=dEkiOrv3LK0&feature=youtu.be