Q-modellen er udviklet på baggrund af QUEST-projektet.
QUEST er et fire-årigt udviklingsprojekt, rettet mod kompetenceudvikling af lærer i folkeskolens naturfag, der slutter ved udgangen af 2015.
Det banebrydende i QUEST har været, at kompetenceudviklingen er baseret på skolernes fagteams. De lærere, der deltager i projektet, får inspiration fra særligt tilrettelagte kurser og fra drøftelser om undervisning i naturfag i netværk på tværs af skoler. Alle kurser tilrettelægges efter en særlig model - "Princip 3QUEST rytmen" - så kurserne inddrager lærernes egen undervisningspraksis og samarbejdet i fagteam og netværk.
På grundlag af QUEST er der udviklet en ny model for kompetenceudvikling af lærere i folkeskolen. Denne model er generaliseret, så den kan bruges til fagteambaseret udvikling i alle folkeskolens fag. Den generaliserede model hedder Q-modellen.
Det overordnede mål med QUEST-projektet har været at fremme læringen hos elever i grundskolens naturvidenskabelige fag. For at nå dette mål har der i projektet være fokus på at udvikle, implementere, evaluere og udbrede en model for efteruddannelse, som sætter grundskoler i stand til at opretholde en løbende, professionel forbedring af deres science-undervisning.
QUEST har været:
QUEST står for Qualifying In-service Education of Science Teachers. Projektet er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, professionshøjskolen VIA University College og fem kommuner: Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg og Aarhus. QUEST er støttet af Lundbeckfonden og af Aarhus kommune.
40 skoler og ca. 450 lærere har deltaget i QUEST.