Aarhus Universitets segl

Q-modellen: Kompetenceudvikling, der virker

- Et fagteam kan mere, end du tror!


Q-modellen er en model for skolebaseret kompetenceudvikling. Modellen er udviklet i forbindelse med QUEST-projektet, der har vist bemærkelsesværdige resultater:

 

Lærerne får mod til at eksperimentere med nye metoder. Efter to år med projektet blev deltagerne spurgt, om projektet har ændret deres undervisning. 90% svarede positivt.

Læs mere om effekt på undervisningen


Ændringer i fagteamets arbejde: Efter to år med projektet blev deltagerne spurgt, om projektet har ændret samarbejdet i skolens fagteam. 88% svarede positivt.

Læs mere om effekt på fagteamsamarbejdet

I fagteamet samarbejder lærere med mange forskellige kompetencer. Det naturligt, at lærerne påtager sig forskellige roller. Det er legitimt, at lærerne skifter roller undervejs.

Læs mere om roller i fagteamet


En skoles fagteam - og dermed skolens faglige kultur – udvikler sig i en række trin. På det højeste trin er fagteamet en motor i skolens professionelle udvikling.

Læs mere om udvikling af fagteamkultur

Q-modellen

Q-modellen er en ny måde at tænke og organisere efteruddannelse på. Målet er undervisning, der giver bedre læring hos eleverne.

Modellen er baseret på lærernes samarbejde i fagteams. Den er udviklet på 40 skoler i fem kommuner og har vist særdeles lovende resultater.

Læs mere herunder eller i menuen til venstre.

Kom i gang med Q-modellen

Et fagteam eller en skole, der ønsker at arbejde med kompetenceudvikling efter Q-modellen, kan her finde indhold til arbejdet samt råd og vejleding.

Læs mere herunder eller i menuen til venstre.


Udtalelser fra skoleledere, der har været med i udvikling af Q-modellen: