Lærerne får mod til at eksperimentere med nye metoder. Efter to år med projektet blev deltagerne spurgt, om projektet har ændret deres undervisning. 90% svarede positivt.
Ændringer i fagteamets arbejde: Efter to år med projektet blev deltagerne spurgt, om projektet har ændret samarbejdet i skolens fagteam. 88% svarede positivt.
I fagteamet samarbejder lærere med mange forskellige kompetencer. Det naturligt, at lærerne påtager sig forskellige roller. Det er legitimt, at lærerne skifter roller undervejs.
En skoles fagteam - og dermed skolens faglige kultur – udvikler sig i en række trin. På det højeste trin er fagteamet en motor i skolens professionelle udvikling.
Q-modellen er en ny måde at tænke og organisere efteruddannelse på. Målet er undervisning, der giver bedre læring hos eleverne.
Modellen er baseret på lærernes samarbejde i fagteams. Den er udviklet på 40 skoler i fem kommuner og har vist særdeles lovende resultater.
Læs mere herunder eller i menuen til venstre.
Et fagteam eller en skole, der ønsker at arbejde med kompetenceudvikling efter Q-modellen, kan her finde indhold til arbejdet samt råd og vejleding.
Læs mere herunder eller i menuen til venstre.
Udtalelser fra skoleledere, der har været med i udvikling af Q-modellen: