Et fagteam eller en skole, der ønsker at arbejde med kompetenceudvikling efter Q-modellen, kan her finde indhold til arbejdet samt råd og vejleding.
Det er fagteamet, der er basis for arbejdet i Q-modellen. Derfor er det indhold, der arbejdes med, knyttet til et givet fag eller faggruppe. En skole, der vil arbejde med at udvikle undervisningen i flere fag samtidig, skal altså starte flere parallelle Q-forløb.
Q-modellen er udviklet på baggrund af et projekt der omfattede folkeskolens fire naturfag (natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi). Derfor er der udviklet mere materiale til brug i naturfag end i de øvrige fag.
VIGTIGT: Q-modellen er generel og beskriver udelukkende rammer for arbejdet i et fagteam. Den fastlægger ikke indholdet i kurser eller netværk. Skoler, der ønsker at arbejde med Q-modellen i andre fag end naturfag, kan kontakte Efter- Videreudannelsesafdelingen på VIA.
ALLE FAG: En del af materialer er ikke rettet mod et specifikt fag, men mod arbejdet med den generelle Q-model.
NATURFAGENE: En del af materialerne er udviklet i QUEST-projektet, hvor der blev arbejdet med naturfag. Derfor er disse materialer specifikt rettet mod fagteamarbejde og skoleudvikling inden for naturfag.
Materialer:
- Alle fag:
i. På skolen -herunder ledelsens rolle
ii. I fagteamet - hvordan organiserer vi os
iii. I netværket – hvordan organiserer vi os og hvad laver den kommunale netværkskoordinator
- Naturfag: Fem hæfter rettet mod arbejdet i naturfagsteamet
- Naturfag: Beskrivelser og indhold af fire kurser udviklet i QUEST
- Naturfag: Didaktisk materiale udviklet i QUEST