En avanceret vandhenter er et yderst vigtigt redskab for havforskerne. Det er et apparat der sænkes ned fra fx et skib, og som ved præcise dybder kan måle temperatur og saltindhold i vandet. Sådan en vandmåler kaldes en CTD (C=conductivity, T=temperature, D=depth) og herunder ses et eksempel på en CTD.
Foto: DTU Aqua
Lær mere |
---|
Her kan I læse mere om en CTD og om hvad den kan bruges til. |
Hvert eneste år udgiver Miljøministeriet en rapport, der hedder NOVANA. Bogstaverne står for Det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur. NOVANA rapporten omhandler miljøtilstanden i Danmark. Her er mange data - blandt andet CTD-målinger, klorofylmålinger og iltmålinger. En del af NOVANA er fire årlige iltsvindsrapporter, som laves af Aarhus Universitet.
Lær mere |
---|
Aktivitet |
---|
I kan selv måle forskellige abiotiske faktorer ved den kyst der ligger tættest på jeres skole. Hvis ikke I har en kyst i nærheden, har I måske et vandløb som længere væk løber ud i havet. Mål på parametre som fx ilt, temperatur, nitrogenforbindelser og fosfor. Ilt kan måles med reagenser eller iltsensor. Her findes forskellige typer. Hvis ikke I har en iltsensor på skolen, kan I måske låne en på det nærmeste naturcenter. Forskellige reagenser til at måle ilt med kan man købe i en akvariebutik. Til måling af næringsstoffer findes der vandundersøgelses-kits som I nemt kan tage med ud i felten. Kig hos de firmaer som sælger udstyr til naturfagsundervisningen. Til måling af saltindholdet kan man benytte forskellige metoder. Se øvelsesvejledningen. Øvelsesvejledning ”Salt i havvand” Lav målingerne forskellige steder, så I kan samle data der kan sammenlignes. Hvis I har en kyst i nærheden, kan I fx måle i et vandløb som ender ved kysten, og derefter lave målinger ved kysten lidt væk fra vandløbets udløb. |