TIMSS står for Trends in International Mathematics and Science Study og er en international undersøgelse, som har fokus på læringsudbyttet og rammerne for matematik- og natur/teknologi-undervisningen i 4.klasse.
TIMSS gennemføres hvert 4. år, i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement)
Undersøgelsen gennemføres af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet og er støttet af Undervisningsministeriet.
TIMSS gennemføres i mere end 60 lande og Danmark har deltaget i 1995, 2007, 2011, 2015 og 2019. Undersøgelsen er en vigtig brik til at give viden og indsigt i, hvordan danske elevers matematik- og natur/teknologi-færdigheder udvikler sig sammenlignet med elever i andre lande.
Undersøgelsen har bevågenhed på ministerielt niveau, og har derfor potentiale til at skabe fornødne forandringer eller opretholde virksomme tiltag, som påvirker elevers faglige præstationer i skolen. Bl.a. anvendes TIMSS til at evaluere SDG 4 (Sustainable Development Goals) om kvalitetsuddannelse.
TIMSS bakkes op af Skolelederforeningen og Matematikvejledernetværket.
E-mail: timss@edu.au.dk
Tlf. 87 16 90 39