TIMSS står for Trends in International Mathematics and Science Study og er en international undersøgelse, som har fokus på læringsudbyttet og rammerne for matematik- og natur/teknologi-undervisningen i 4.klasse.
TIMSS gennemføres hvert 4. år, i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement)
Undersøgelsen gennemføres i Danmark af DPU, Aarhus Universitet og er medfinansieret af Børne- og Undervisningsministeriet.
TIMSS gennemføres i mere end 60 lande og Danmark har deltaget i 1995, 2007, 2011, 2015 og 2019. Undersøgelsen er en vigtig brik til at give viden og indsigt i, hvordan danske elevers matematik- og natur/teknologi-færdigheder udvikler sig sammenlignet med elever i andre lande.
Undersøgelsen har bevågenhed på ministerielt niveau, og har derfor potentiale til at skabe fornødne forandringer eller opretholde virksomme tiltag, som påvirker elevers faglige præstationer i skolen. Bl.a. anvendes TIMSS til at evaluere SDG 4 (Sustainable Development Goals) om kvalitetsuddannelse.
TIMSS bakkes op af Skolelederforeningen og Matematikvejledernetværket.
E-mail: timss@edu.au.dk
Tlf. 87 16 90 39