TIMSS er en trendsstudie som gennemføres hver fjerde år og undersøger 4. klasse elevers kompetenceniveau, samt deres tekniske færdigheder inden for fagene matematik og natur/teknik.
Undersøgelsen søger f.eks. svar på:
Formålet er at støtte både lærere, skoleledelser og beslutningstagere, så kvaliteten af undervisningen i matematik og natur/teknologi fortsat udvikles og styrkes.
Undersøgelsen har følgende fokusområder:
TIMSS er således med til at synliggøre, hvordan eventuelle strukturer, kulturer og forhold i deltagerlandenes uddannelsessystemer har indflydelse på landenes forskelligartede resultater.
Undersøgelsen skal således ikke forstås som en konkurrence mellem landene, men som en mulighed for at sammenligne og lære af de forskellige gode måder man arbejder med matematik og natur/teknologi i de forskellige uddannelsessystemer.
De medvirkende skoler og klasser er udtrukket tilfældigt, så de udgør et repræsentativt udsnit af de danske grundskoler, der har en eller flere klasser på 4. årgang.
TIMSS 2023 gennemføres med baggrund i GDPR-lovens § 10 og artikel 6, stk.1, litra e (om statistiske videnskabelige undersøgelser), men offentliggør ikke data, der kan henføres til navngivne personer eller institutioner.
Dette gælder både i Danmark og internationalt. DPU overdrager således kun anonyme data til IEA.