DPU

Hvem står bag TIMSS?

TIMSS 2023 er en IEA undersøgelse. IEA er en international sammenslutning af forskningsinstitutioner og Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), er medlem af IEA.

IEA kan dateres tilbage til 1958, hvor en gruppe forskere bestående af pædagogiske psykologer, sociologer og psykometrikere mødtes på UNESCO Institute for Education (UIE) i Hamborg, Tyskland for at diskutere problemer forbundet med evaluering af skolens effektivitet og elevernes læring. IEA har siden 1960’erne arbejdet på at udvikle og gennemføre undersøgelser af uddannelse i hele verden.

I Danmark gennemføres TIMSS af DPU, Aarhus Universitet og undersøgelsen er medfinansieret af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Undervisningsministeriet. UVM om TIMSS.

Læs mere om DPUs samarbejde med myndigheder og om Institutets deltagelse i Internationale undersøgelser her