I de danske dagtilbud er maden og måltidet et vigtigt omdrejningspunkt i børnenes hverdag og i det pædagogiske og køkkenfaglige arbejde. Konkret får børn, der går i daginstitution, dækket 45-70 % af deres daglige madbehov i daginstitutionen (Iversen & Sabinsky, 2011). Ifølge dagtilbudsloven skal den mad, der tilbydes i institutionerne være sund. Fødevarestyrelsen har dog den antagelse, at hvis børn skal blive motiveret til at spise sundere, er det ikke nok at tilbyde dem en ernæringsmæssig rigtig mad, det handler i høj grad også om at skabe en god spisesituation og et godt spisemiljø, og her spiller en professionel tilgang til måltidet, tværfagligt samarbejde (og forældredialog) en afgørende rolle. Derudover spiller både de fysiske og psykiske rammer for spisesituationen en stor rolle. Fødevarestyrelsen ønsker at komme nærmere, hvad motiverende værktøjer konkret kan være – både i institutioner med madordninger og i institutioner med madpakker.
Fødevarestyrelsen ønsker på baggrund af ovenstående at få viden, som kan danne grundlag for anbefalinger og inspiration til, hvordan pædagoger, køkkenmedarbejdere og ledelse, på tværs af fagligheder, kan professionalisere arbejdet med mad og måltider. Grundlaget skal supplere den viden fra DTU Fødevareinstituttet, som danner grundlag for de ernæringsmæssige anbefalinger. FVST er i 2015-2018 i proces med at udarbejde nye ernæringsanbefalinger for dagtilbud og ønsker som nævnt at supplere denne del med en ny viden om, hvordan den pædagogiske tilgang og rammerne påvirker børnenes måltidsoplevelser, mad- og smagspræferencer. Projektet skal bl.a. afdække: