DPU

Aarhus Universitets segl
Informationsfilm om ICILS 2023 Informationsfilm om den internationale undersøgelse ICILS 2023, der undersøger teknologiforståelse i 8. klasse

Kontakt national forskningsleder på ICILS

Hvad er ICILS

ICILS er et studie fra IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) som undersøger elevers computer- og informationskompetence i et internationalt, komparativt perspektiv.

Oplæg fra præsentationen

https://dpu.au.dk/viden/video/icils-2018/

Elever om ICILS-testen

Elever fra Nordstjerneskolen i Helsinge, Vallerødskolen i Hørsholm og Kirstindalskolen i Køge fortæller om ICILS-testen.

Se flere film med elever der udtaler sig om programming og det at blive testet i skolen. 

Se mere...

PowerPoint fra præsentationen af ICILS 2018

PowerPoint-præsentationer fra konference om ICILS 2018 den 5. november 2019


Præsentation af ICILS-resultaterne 2018

Jeppe Bundsgaard, professor MSO, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet 

Computer- og informationskompetence samt datalogisk tænkning i dansk folkeskole: fortid, nutid og fremtid

Elisa Nadire Caeli, ph.d.-stipendiat, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet 

Computational thinking: an overview

Matti Tedre, Professor, School of Computing, University of Eastern Finland, Associate Professor, Department of Computer and Systems Science, Stockholm University

Sammen og på tværs af køn knækker vi koden

Sine Zambach, ph.d. i datalogi, specialkonsulent i Afdelingen for Økonomi og Analyse, Copenhagen Business School

Datalogisk tænkning i et pædagogisk og didaktisk perspektiv

Stine Ejsing-Dunn, ph.d. og lektor, Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet

Elever om it i samfundet

Elever fortæller om vigtigheden af at udvikle informations- og computerkompetence.

ICILS 2018 i medierne. Se hvad de skrev!

Danmarks radio - P1:

Når det kommer til teknisk IT, så tror piger ikke lige så meget på sig selv som drengene, selvom de faktisk er lige så gode. Det betyder, at langt færre piger søger IT-uddannelser og det skaber en ubalance i kønsfordelingen. Derfor kommer der flere og flere tiltag, der skal hjælpe pigerne ind i IT. Hør Jeppe Bundsgaard udtale sig om den udvikling:

www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2019-11-08


Folkeskolen.dk:

Pigerne er vant til at blive spurgt med en forventning om at det gider de nok ikke.

Få en gratis smartphone eller hvad? Kritisk læsning op nettet.

International undersøgelse: Halvdelen af danske lærere mener at it forstyrrer undervisningen.


Asterisk:

Kønsforskelle skaber computeruligheder.

Der er brug for teknologiforståelse.


Skoleliv.dk: 

Resultater-fra-ICILS-2018.

Danske elever i top: Rapport skal være afsæt til endnu højere ambitioner


Styrelse for undervisning og kvalitet:

Danske elever er blandt de bedste til it.


Podbean: Stemmer fra skolen:

Hvordan står det til med de danske elevers teknologiforståelse - Resultater fra ICILS-undersøgelsen


Ritzau: 

Høj teknologiforståelse blandt danske skoleelever 


Zeit.de: 

Digitale bildung schulen digitalisierung kompetenzen Daenemark