Det går ned ad bakke for danske skoleelevers digitale kompetencer
ICILS er et studie fra IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) som undersøger elevers computer- og informationskompetence i et internationalt, komparativt perspektiv.
Elever fra Nordstjerneskolen i Helsinge, Vallerødskolen i Hørsholm og Kirstindalskolen i Køge fortæller om ICILS-testen.
Se flere film med elever der udtaler sig om programming og det at blive testet i skolen.
Jeppe Bundsgaard, professor MSO, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
Elisa Nadire Caeli, ph.d.-stipendiat, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
Matti Tedre, Professor, School of Computing, University of Eastern Finland, Associate Professor, Department of Computer and Systems Science, Stockholm University
Sine Zambach, ph.d. i datalogi, specialkonsulent i Afdelingen for Økonomi og Analyse, Copenhagen Business School
Stine Ejsing-Dunn, ph.d. og lektor, Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet
Elever fortæller om vigtigheden af at udvikle informations- og computerkompetence.
Danmarks radio - P1:
Når det kommer til teknisk IT, så tror piger ikke lige så meget på sig selv som drengene, selvom de faktisk er lige så gode. Det betyder, at langt færre piger søger IT-uddannelser og det skaber en ubalance i kønsfordelingen. Derfor kommer der flere og flere tiltag, der skal hjælpe pigerne ind i IT. Hør Jeppe Bundsgaard udtale sig om den udvikling:
www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2019-11-08
Pigerne er vant til at blive spurgt med en forventning om at det gider de nok ikke.
Få en gratis smartphone eller hvad? Kritisk læsning op nettet.
International undersøgelse: Halvdelen af danske lærere mener at it forstyrrer undervisningen.
Kønsforskelle skaber computeruligheder.
Der er brug for teknologiforståelse.
Danske elever i top: Rapport skal være afsæt til endnu højere ambitioner
Styrelse for undervisning og kvalitet:
Danske elever er blandt de bedste til it.
Hvordan står det til med de danske elevers teknologiforståelse - Resultater fra ICILS-undersøgelsen
Høj teknologiforståelse blandt danske skoleelever
Digitale bildung schulen digitalisierung kompetenzen Daenemark