Formål

QUEST er et brugerdrevet innovationsprojekt, hvor forskere, udviklingskonsulenter og de lokale deltagere i samarbejde skal konkretisere problemer og løsninger inden for projektets rammer.

Det overordnede mål er at øge elevernes interesse for og udbytte af undervisningen i grundskolens naturvidenskabelige fag. For at nå dette mål vil der i projektet være fokus på at udvikle, implementere, evaluere og udbrede en model for efteruddannelse, som sætter grundskoler i stand til at opretholde en løbende, professionel forbedring af deres science-undervisning.

Det sker ved at støtte og kvalificere de deltagende læreres faglige udvikling, og i begyndelsen af projektet er opbygningen af en naturfaglig kultur på hver enkelt skole det centrale. Naturfagslærerne udvikler deres undervisning gennem teamsamarbejde med kollegerne, og arbejdet foregår i dialog med undervisere og forskere fra AU og VIA-UC.

Projektet bliver:

  • integreret i skolens kultur og skolens udvikling med et fokus på såvel lærernes professionelle kompetencer som institutionelle ændringer
  • baseret på lærernes deltagelse, samarbejde lærerne imellem og samarbejde inden for skole-netværk
  • tilpasset lærernes, skolernes og kommunernes kapacitet til forandring
  • forskningsbaseret og designet til at kunne omdanne resultater fra national og international forskning i scienceuddannelse til brugbare metoder, der kan indgå i den daglige klasseundervisning
  • ledsaget af forskning og systematisk udbredelse af resultater og erfaringer fra projektet
5622 / i42