Du er her: AU Om AU  q-model Formål Naturfaglig skolekultur

Naturfaglig skolekultur

QUEST bygger blandt andet på anbefalinger og resultater fra ministerielle arbejdsgrupper, publikationer og udviklingsprojekter om, hvordan undervisningen i naturfagene i den danske grundskole kan forbedres. Alle rapporter har det til fælles, at de fremhæver, at den danske folkeskole generelt har en svag naturfaglig kultur.

En svag naturfaglig skolekultur er karakteriseret ved, at naturfagslærernes faglige samarbejde og faglige samtaler helt overvejende begrænser sig til praktiske spørgsmål, typisk forvaltning af faglokaler, vedligeholdelse af samlinger og indkøb af materialer og undervisningsmidler. På de fleste skoler er disse ting i nogenlunde faste rammer, uden at samarbejdet mellem naturfagslærerne når meget videre. Med andre ord en kultur præget af faglig ensomhed for den enkelte og mangel på kollegial sparring i form af inspiration og vidensdeling. Den svagt udviklede naturfaglige kultur har konsekvenser for effekten af efteruddannelsen af lærere, idet mange studier peger på, at vedvarende udvikling af undervisningspraksis bedst opnås, hvis den forankres i skolekulturen.

QUEST skal i løbet af fire år bidrage til opbygningen af stærke naturfaglige kulturer på skolerne, der – ud over de helt nødvendige praktiske forhold – indebærer samarbejde og erfaringsudveksling om følgende:

  • Udarbejdelse af lokale læseplaner
  • Kollektiv tilrettelæggelse af undervisningen
  • Det eksperimentelle og undersøgende arbejde i laboratoriet og ude i naturen
  • Evaluering og evalueringsformer, børnenes læring og interesse
  • Inddragelse af ressourcer uden for skolen i arbejdet
  • Træning i at optræde som refleksive praktikere i egen praksis

Denne udfordring vil blive løftet ved netværksbaseret undervisning i lærende fællesskaber på de to niveauer af netværk som du kan læse mere om her.

5624 / i42