Aarhus Universitets segl

Om projektet


I forskningsprojektet ’Udvikling af fællesskabende praksisser i skole og fritid – samarbejde på tværs’ undersøges, hvordan man kan samarbejde om at (videre)udvikle fællesskaber, undervisningen og pædagogisk praksis i skole og fritid, så der skabes deltagelsesmuligheder for alle børn og unge.

I projektet samarbejder lærere, pædagoger, vejledere, ressourcepersoner, ledere og kommunens konsulenter og PPR om at udvikle mere fællesskabende praksisser, hvor børnenes/de unges forskelligheder inddrages som produktive og opleves som ressourcer i den daglige praksis? 

I dette arbejde fokuseres der bl.a. på, hvordan man kan organisere samarbejdet, så de forskellige parters forskellige opgaver, erfaringer, perspektiver og fagligheder kan inddrages og bidrage til udviklingen af den pædagogiske praksis. 

Desuden undersøger projektet, hvordan organiseringen af specialområdet og de konkrete specialpædagogiske tilgange og indsatser får betydning for børnenes deltagelsesmuligheder i skolens fællesskaber.

Målet med forskningsprojektet er at skabe viden på tværs af hverdagslivet i skolen og forskellige kommunale opgaver, organiseringer og fagligheder.

Samarbejdspartnere og projektperiode


Projektperiode: August 2024 – august 2027

Projektet gennemføres i et samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet og Aalborg kommune

Begrebet fællesskabende praksisser


Begrebet fællesskabende praksisser giver mulighed for at forstå undervisning og aktiviteter som noget, der kan samle, inddrage og engagere, hvor aktiviteten og/eller det faglige indhold bliver fællesskabsopbyggende, skaber tilhør og opleves som et fælles tredje; altså det man er sammen om.

Der tages afsæt i en forståelse af, at børns udvikling er knyttet til deres muligheder for at deltage i og bidrage til fællesskaber i et hverdagsliv på tværs af forskellige livssammenhænge.