Aarhus Universitets segl

Kursusmoduler

I QUEST-projektet deltager lærerne i projektaktiviteter i form af kursusmoduler med fire forskellige temaer:

  • 1. Undersøgelsesbaseret science-undervisning (IBSE)
  • 2. Mål, evaluering og progression i undervisningen
  • 3. Arbejde i teams og netværk
  • 4. Valgfrit modul, der tilrettelægges efter skolernes behov

De fire kursusmoduler. Klik på modellen for at se stor udgave.

     

    Kursusmodulerne er opbygget efter "QUEST-rytmen" og foregår på forskellige niveauer, der bliver tilpasset skolernes og kommunernes individuelle uddannelses- og erfaringsmæssige kompetencer.

    Læs mere om QUEST-rytmen

    Mere præcist foregår kursusmodulerne på to forskellige kompetenceniveauer: C1, hvor målgruppen hovedsageligt er naturfagslærer – især de mindre erfarne – der bruger deres kompetencer i klasselokalet. Modulerne præsenterer her forskningsbaserede og alternative tilgange til naturfagsundervisning. På næste kompetenceniveau, C2, er målgruppen hovedsageligt det organisatoriske niveau, der står for planlægning og løbende udvikling af naturfagsundervisningen og organisering af samarbejdet herom.

    Folkene bag QUEST vil til hvert kursusmodul udvikle materiale og vejledning til deltagerne. Lærerne kan selv vælge, hvilke moduler, de ønsker at deltage i, men de skal deltage i minimum ét. Fælles for kurserne er, at de 160 deltagende naturfagslærere skal udføre et undervisningsprojekt sammen med eget fagteam og i egne klasser. Modulerne tones efter kommunens ønsker og udvikles i samarbejde med kommunens naturfagskonsulent.