Her finder du fire sider, som giver anvisninger og gåde råd til dig, der gerne vil udvikle din undervisning, dit fagteam og din skole gennem brug af Q-modellen.
Mange undervisningsopgaver er velegnede til fælles diskussion, planlægning, afprøvning i et fagteam. Læringsfællesskabet i fagteamet giver motivation. Der opstår et professionelt fællesskab og en kompetenceudvikling, som i sidste ende kommer elevernes læring og skolens udvikling til gode. Fagteamet bliver en Professional Learning Community (PLC).
I Q-modellen er det nødvendigt at arbejdet i fagteamet støttes gennem samarbejde med andre skoler. Det sker det faglige netværk. Den kommunale netværkskoordinator er en central person.
Hvordan støtter skolens ledelse udviklingen af fagteamteam og faglige kulturer.
Udviklingen i Q-modellen er rettet mod flere niveauer samtidig: elevernes læring, samarbejdet i fagteamet, samarbejdet i det faglige netværk og den enkelte lærers udbytte. Derfor skal aktiviteterne i Q-modellen målsættes på fire niveauer.