Siden TIMSS-undersøgelsen i 1995 har danske elever forbedret deres kompetencer både inden for matematik og natur/teknik med et helt klassetrin. Den positive udvikling fortsætter fra TIMSS 2007 til TIMSS 2011.
Otte lande er signifikant bedre end Danmark i matematik og natur/teknik.
Danmark har flere elever på avanceret niveau i matematik og færre elever på et lavt kompetenceniveau i natur/teknik.
Der er flere danske elever, der ligger på det højeste niveau, og færre elever ligger på det laveste niveau inden for både matematik og natur/teknik.
Socioøkonomisk baggrund har væsentlig betydning for elevernes resultater.
Elever fra tosprogede hjem præsterer dårligere end elever fra rent dansksprogede hjem.
Der er ingen væsentlige forskelle mellem danske drenges og pigers resultater.
Der er ingen sammenhæng mellem elevernes resultater og skolestørrelse, klassestørrelse, og timetal.
De elever, der bliver undervist af lærere med linjefag, præsterer klart bedre end elever, der undervises af lærere uden linjefag i det underviste fag. Det gælder både i matematik og natur/teknik.
Blandt de nordiske lande klarer danske elever sig bedre end elever fra Norge og Sverige i matematik, men dårligere end de finske elever.
I natur/teknik er Danmarks resultater bedre end Norges og dårligere end Finlands. Vi ligger på niveau med Sverige.