En skole kan ikke arbejde med Q-modellen alene. Modellen forudsætter, at skolen deltager i et fagligt samarbejdede med andre skolers fagteam i det faglige netværk. Erfaringer viser, at det går fint, når 5-10 skoler samarbejder i et fagligt netværk, men muligheden for at inddrage et større antal skoler er til stede.
I Q-modellen har netværkskoordinatoren flere roller. Netværkskoordinatoren skal:
Alle opgaverne er vigtige. Erfaringer viser – selv om det i første omgang ikke ser sådan ud – at opgave 1 er den vanskeligste. I en travl hverdag kommer der hurtigt fokus på aktiviteter og praktiske opgaver. Det er koordinatorens opgave hele tiden at huske, at både fagteammøder og netværksmøder har det klare langsigtede mål, at aktiviteterne skal føre til bedre læring hos eleverne.
”The main thing is to keep the main thing the main thing” siger Viviane Robertson, der er en anerkendt kapacitet for skoleudvikling. Og ”the main thing” er her elevernes læring.
Møderne i netværket:
På baggrund af erfaringer fra udviklingsprojektet QUEST er der udarbejdet en række gode råd vedrørende formen og indholdet for et fagligt netværksmøde:
For at en lærer synes, at netværksmøder er værd at deltage i, skal følgende være opfyldt:
En af de kommunale naturfagskonsulenter i udviklingsprojektet QUEST har lavet en meget instruktiv model for, hvordan han strukturerer sit arbejde: Thomas Sandholms årshjul.