På dansk kalder vi det et Professionelt Læringsfællesskab. På engelsk hedder det et Professional Learning Community (PLC). I Q-modellen arbejder fagteamet som et PLC.
Det centrale redskab i Q-modellen er udviklingen af et fagteam og en faglig kultur på skolen. I fagteamet udnyttes den viden og ekspertise, der er til stede i lærergruppen. I samarbejde udforsker lærerne nye ideer, udvikler deres almindelige praksis og initierer samarbejder, der f. eks. bygger på, at lærerne selv undersøger, hvad der i deres egen praksis virker i undervisningen. Dermed kan lærerne støtte hinanden i at udvikle den undervisning, de har ansvaret for.
Q-modellen inddrager således et udvidet syn på, hvordan professionel udvikling blandt lærere kan finde sted: Fagteam, der fungerer som professionelle lærende fællesskaber, og deres videre samarbejde i netværk i kommunen.
Brugen af PLC’er i Q-modellen bygger på to iagttagelser:
Et velfungerende PLC/fagteam har følgende karakteristika:
Forskningen har vist, at de PLC’er, der fremmer den naturfaglige kultur på skolen, er dem, som lægger vægt på
Q-modellen udvikler fagteamet og udnytter, at samarbejdet i et PLC ( fagteam og netværk) baner vejen for at kunne udnytte ressourcepersoner som faglige vejledere. Der er således gode grunde til, at lade arbejdet i de lærende fællesskaber være den grundlæggende arbejdsform på skolen i forbindelse med opbygning af lærernes kompetencer med henblik på elevernes læring.
Udviklingen af en faglig kultur gennem samarbejde i et fagteam tager tid og skal støttes af ledelsen med anerkendelse, resurser og rammesætning. Der er tale om et langsigtet perspektiv - en vedvarende fornyelsesproces - hvor forskellige lærere påtager sig skiftende roller som dem der forandrer, eller dem der forandres, eller måske i perioder bare er med på en lytter.