Aarhus Universitets segl

Undervisningsforløb

Forløbene er udarbejdet efter de fællesfaglige fokusområder fra Undervisningsministeriet. Alle forløbene er tværfaglige og kan anvendes til undervisning op til den fællesfaglige naturfagsprøve, fællesfaglige uger eller i de enkelte naturfag.  

Du kan i forløbene både finde spændende tekster, illustrative videoer, links til andre gode hjemmesider, sjove eksperimenter og øvelsesvejledninger og meget, meget mere.

Forløbene suppleres gerne med egne lærebøger mm.   

Plastik på tværs

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Plastik på tværsI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.  

Fælles intro Plastik - godt eller skidt?

Biologi

Geografi

Fysik/kemi

Hvad er plastik?

Plastik, Bioplastik og bionedbrydelig plastik Råstofudvinding Opbygning af plast

Plastik i havet

Effekt på økosystemet Plastaffald i havet Plastkoder

Udfordringer med løsninger

Alternativer Plastik i I-lande og U-lande Genbrug af plast

Rensning af plastik

Filtrerende dyr Politik Teknologier

Afslutning

Perspektiverende spørgsmål

Tang-Tastic!

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Tang-tastic. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles intro Tang - hvad kan det bruges til?
Biologi Geografi Fysik/kemi

Hvad er alger?

Algecellen Alger i Danmark Atomerne - Algernes byggesten

Kulstof - her, der og alle vegne

Fotosyntese Kulstofkredsløbet Fotosyntese og kulstofs kredsløb

Anvendelsen af alger

Respiration Fra alger til fodertilskud Tang i vores fødevarer
Dyrkning af alger Algemarker Dyrkningsmetoder Alternative produkter og forskning
Afslutning Perspektiverende spørgsmål

De dyrebare dråber

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet De dyrebare dråber – drikkevand i dag og i morgen. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles intro Rent drikkevand til fremtidige generationer

Biologi

Geografi

Fysik/kemi

Vand

Vandtransport i celler Vands kredsløb Is, vand og damp

Vands egenskaber

Osmose Dugpunkt Vand som opløsningsmiddel

Ferskvand

Alle har brug for ferskvand Vand på jordkloden Omvendt osmose

Rensning af vand

Filtrerende dyr og planter Rensningsanlæg (renseanlæg) Rensningsanlæg (spildevand)

Afslutning

Perspektiverende spørgsmål

Fra bund til mund

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Fra bund til mund. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles intro Hvad er fremtidens fødevarebehov?

Biologi

Geografi

Fysik/kemi

Dyr i havet

Fisk Fiskebestande i Danmark Fiskenes byggesten

Tang - her, der og alle vegne

Fotosyntese i tang Tang i erhverv Tang som tilsætningsstof

Havets ressourcer

Fisk og tang Salt i verden Mineraler

Fremtidens mad - havet som spisekammer

Fødevarer Ernæring i Verden Fødevarers kemi

Afslutning

Perspektiverende spørgsmål

Den sidste fisk

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Den sidste fiskI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.     

Fælles introHvad er bæredygtigt fiskeri?
BiologiGeografiFysik/kemi
Fisk i DanmarkFiskearterInvasive arterTeknologien bag fangstredskaber og sporingsudstyr
Økologisk sammenhængBiotop og fødenetVejr og klimaFysiske og kemiske forhold
FiskeriBæredygtig populationFiskeriVækstkurver
FiskeopdrætAkvakulturAkvakultur som erhvervUdledning af stoffer
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Det oplyste hav

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste havI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.     

Fælles introLys i havet
BiologiGeografiFysik/kemi
Stråling fra SolenFotosynteseSolens strålerLysets spektrum
Synligt lysLys og plantearterKlimazoner og plantebælterLys i vandsøjlen
InfrarødLiv i dybhavetDrivhuseffektenHvad er varme og lys
UVNaturens tilpasning til UV lysOzonlagetHvad er UV-lys
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Havets energi - hvilke teknologier?

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Havets energi - hvilke teknologier? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

 

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles introHavets energi - hvilke teknologier?
BiologiGeografiFysik/kemi
HavvindmøllerKonsekvenser ved havvindmøllerHavvindmøller i DanmarkVindmølleteknologi
BølgekraftBølgekrafts påvirkningVind danner bølgerEnergi i bølger
TidevandTidevandszonenTidevand opstårTidevands-teknologi
BiomasseHvad er biomasse?Biomasse som ressourceBiomasse i energiproduktion
Fossile brændstofferKonsekvenser ved brugen af fossile brændstofferFossile brændstofferAfbrænding af fossile brændsler
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Når havet har åndenød

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Når havet har åndenødI overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.     

Fælles introIltsvind i Danmark
BiologiGeografiFysik/kemi
Hvad er iltsvind

Iltsvind

Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren?Oxygen - ilt
Baggrund for iltsvindGødning havner i havetUdvaskning fra landbrugetTemperaturforskelle i havet
Konsekvenserne af iltsvind

Liglagen

Iltsvind i fjordeSvovl
Overvågning af iltsvindIlt og klorofyl afslører iltsvindMiljøstyrelsen holder øje med iltsvindVandhenter - CTD
Hvad kan man gøre ved iltsvindMuslinger kan afhjælpe iltsvindStorme afhjælper iltsvindTeknologiske løsninger på iltsvind
AfslutningPerspektiverende spørgsmål

Tang-tastic

Læs mere her

Fælles intro
Hvad er fremtidens energibehov?  
Hvad er alger?
Algecellen (bio)
Alger i Danmark (geo)
Atomerne - Algernes byggesten (fys/kem)
Kulstof - her, der og alle vegne  
Fotosyntese (bio)
Kulstofkredsløbet (geo)
Fotosyntese og kulstofs kredsløb (fys/kem)
Energi fra alger
Respiration (bio)
Fra alger til fossil energi (geo)
Fra alger til vedvarende energi (fys/kem)
Dyrkning af alger
Algemarker (bio)
Dyrkningsmetoder (geo)
Alternative produkter og forskning (fys/kem)
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål 

Plastik på tværs

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Plastic Fantastic. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.  

Fælles intro
Plastik - godt eller skidt?
Hvad er plastik?
Plastik, Bioplastik og bionedbrydelig plastik
Råstofudvinding
Plastiks opbygning
Plastik i havet
Effekt på økosystemet - betydning for livet i havet
Plastiksupper - hvor, hvorfor dér, størrelse og fremtid 
Er plastik bare plastik?
Udfordringer med løsninger
Er engangsbestik i bambus-ordningen?
Plastik i I-lande og U-lande
Hvordan genbruges plastik og hvorfor er det svært?
Rensning af plastik
Filtrerende dyr
Det politiske hjørne: Beslutninger og regulativer
Teknologier til indsamling af plastik
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål

Den sidste fisk

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Den sidste fisk - overfiskning eller bæredygtigt fiskeri? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.    

Fælles intro
Hvad er bæredygtigt fiskeri?

Fisk i Danmark

Fiskearter (bio)
Invasive arter (geo)
Teknologien bag fangstredskaber og sporingsudstyr (fys/kem)

Økologisk sammenhæng

Biotop og fødenet (bio)
Vejr og klima (geo)
Fysiske og kemiske forhold (fys/kem)

Fiskeri

Bæredygtig population (bio)
Fiskeri (geo)
Vækstkurver (fys/kem)

Fiskeopdræt

Akvakultur (bio)
Akvakultur som erhverv (geo)
Udledning af stoffer (fys/kem)

Afslutning

Perspektiverende spørgsmål 

Det oplyste hav

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste hav. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.    

Fælles intro
Lys i havet

Stråling fra solen

Fotosyntese (bio)
Solens stråler (geo)
Hvidt lys (fys/kem)

Synligt lys

Tangs farver (bio)
Klimazoner og plantebælter (geo)
Lys i vandsøjlen (fys/kem)

Infrarød

Liv i dybhavet (bio)
Drivhuseffekten (geo)
Hvad er varme og lys (fys/kem)

UV

Ultraviolet lys (bio)
Ozonlaget (geo)
Hvad er UV-lys (fys/kem)

Afslutning

Perspektiverende spørgsmål 

Havets energi - hvilke teknologier?

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Havets energi - hvilke teknologier? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.

Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.

Fælles intro
Havets energi - hvilke teknologier?

Havvindmøller

Konsekvenser ved havvindmøller (bio)
Havvindmøller i Danmark (geo)
Vindmølleteknologi (fys/kem)

Bølgekraft

Bølgekrafts påvirkning (bio)
Vind danner bølger (geo)
Energi i bølger (fys/kem)

Tidevand

Tidevandszonen (bio)
Tidevand opstår (geo)
Tidevands-teknologier (fys/kem)

Biomasse

Hvad er biomasse? (bio)
Biomasse som ressource (geo)
Biomasse i energiproduktion (fys/kem)

Fossile brændstoffer

Konsekvenser ved brugen af fossile brændstoffer (bio)
Fossile brændstoffer (geo)
Afbrænding af fossile brændsler (fys/kem)

Afslutning

Perspektiverende spørgsmål 

Når havet har åndenød

Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste hav. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Forløbet er endnu ikke færdigudviklet. Nedenstående er derfor ment som en appetitvækker.    

Fælles intro
Iltsvind i Danmark
Hvad er iltsvind
Iltsvind (bio)
Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren (geo)
Oxygen - ilt (fys/kem)
Baggrund for iltsvind
Gødning havner i havet (bio)
Udvaskning fra landbruget (geo)
Temperaturforskelle i havet (fys/kem)
Konsekvenserne af iltsvind
Liglagen (bio)
Iltsvind i fjorde (geo)
Svovl (fys/kem)
Overvågning af iltsvind
Ilt og klorofyl afslører iltsvind (bio)
Miljøstyrelsen holder øje med iltsvind (geo)
Vandhenter - CDT (fys/kem)
Hvad kan man gøre ved iltsvind
Muslinger kan afhjælpe iltsvind (bio)
Storme afhjælper iltsvind (geo)
Teknologiske løsninger på iltsvind (fys/kem)
Afslutning
Perspektiverende spørgsmål