Forløbene er udarbejdet efter de fællesfaglige fokusområder fra Undervisningsministeriet. Alle forløbene er tværfaglige og kan anvendes til undervisning op til den fællesfaglige naturfagsprøve, fællesfaglige uger eller i de enkelte naturfag.
Du kan i forløbene både finde spændende tekster, illustrative videoer, links til andre gode hjemmesider, sjove eksperimenter og øvelsesvejledninger og meget, meget mere.
Forløbene suppleres gerne med egne lærebøger mm.
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Plastik på tværs. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Plastik - godt eller skidt? | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Hvad er plastik? | Plastik, Bioplastik og bionedbrydelig plastik | Råstofudvinding | Opbygning af plast |
Plastik i havet | Effekt på økosystemet | Plastaffald i havet | Plastkoder |
Udfordringer med løsninger | Alternativer | Plastik i I-lande og U-lande | Genbrug af plast |
Rensning af plastik | Filtrerende dyr | Politik | Teknologier |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Tang-tastic. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Tang - hvad kan det bruges til? | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Hvad er alger? | Algecellen | Alger i Danmark | Atomerne - Algernes byggesten |
Kulstof - her, der og alle vegne | Fotosyntese | Kulstofkredsløbet | Fotosyntese og kulstofs kredsløb |
Anvendelsen af alger | Respiration | Fra alger til fodertilskud | Tang i vores fødevarer |
Dyrkning af alger | Algemarker | Dyrkningsmetoder | Alternative produkter og forskning |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet De dyrebare dråber – drikkevand i dag og i morgen. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Rent drikkevand til fremtidige generationer | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Vand | Vandtransport i celler | Vands kredsløb | Is, vand og damp |
Vands egenskaber | Osmose | Dugpunkt | Vand som opløsningsmiddel |
Ferskvand | Alle har brug for ferskvand | Vand på jordkloden | Omvendt osmose |
Rensning af vand | Filtrerende dyr og planter | Rensningsanlæg (renseanlæg) | Rensningsanlæg (spildevand) |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Fra bund til mund. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Hvad er fremtidens fødevarebehov? | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Dyr i havet | Fisk | Fiskebestande i Danmark | Fiskenes byggesten |
Tang - her, der og alle vegne | Fotosyntese i tang | Tang i erhverv | Tang som tilsætningsstof |
Havets ressourcer | Fisk og tang | Salt i verden | Mineraler |
Fremtidens mad - havet som spisekammer | Fødevarer | Ernæring i Verden | Fødevarers kemi |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Den sidste fisk. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Hvad er bæredygtigt fiskeri? | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Fisk i Danmark | Fiskearter | Invasive arter | Teknologien bag fangstredskaber og sporingsudstyr |
Økologisk sammenhæng | Biotop og fødenet | Vejr og klima | Fysiske og kemiske forhold |
Fiskeri | Bæredygtig population | Fiskeri | Vækstkurver |
Fiskeopdræt | Akvakultur | Akvakultur som erhverv | Udledning af stoffer |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Det oplyste hav. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Lys i havet | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Stråling fra Solen | Fotosyntese | Solens stråler | Lysets spektrum |
Synligt lys | Lys og plantearter | Klimazoner og plantebælter | Lys i vandsøjlen |
Infrarød | Liv i dybhavet | Drivhuseffekten | Hvad er varme og lys |
UV | Naturens tilpasning til UV lys | Ozonlaget | Hvad er UV-lys |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Havets energi - hvilke teknologier? Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Havets energi - hvilke teknologier? | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Havvindmøller | Konsekvenser ved havvindmøller | Havvindmøller i Danmark | Vindmølleteknologi |
Bølgekraft | Bølgekrafts påvirkning | Vind danner bølger | Energi i bølger |
Tidevand | Tidevandszonen | Tidevand opstår | Tidevands-teknologi |
Biomasse | Hvad er biomasse? | Biomasse som ressource | Biomasse i energiproduktion |
Fossile brændstoffer | Konsekvenser ved brugen af fossile brændstoffer | Fossile brændstoffer | Afbrænding af fossile brændsler |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Siden her giver dig en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Når havet har åndenød. I overskriftsform kan du se, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne.
Når man klikker på overskrifterne i cellerne kommer der forklaringer, ideer til forsøg og links til det videre arbejde.
Fælles intro | Iltsvind i Danmark | ||
Biologi | Geografi | Fysik/kemi | |
Hvad er iltsvind | Hvorfor opstår iltsvind mest om sommeren? | Oxygen - ilt | |
Baggrund for iltsvind | Gødning havner i havet | Udvaskning fra landbruget | Temperaturforskelle i havet |
Konsekvenserne af iltsvind | Iltsvind i fjorde | Svovl | |
Overvågning af iltsvind | Ilt og klorofyl afslører iltsvind | Miljøstyrelsen holder øje med iltsvind | Vandhenter - CTD |
Hvad kan man gøre ved iltsvind | Muslinger kan afhjælpe iltsvind | Storme afhjælper iltsvind | Teknologiske løsninger på iltsvind |
Afslutning | Perspektiverende spørgsmål |
Hovedet i Havet er også en blandt mange aktører på den nye marine undervisningsplatform Havet i Skolen. Kig med og lad inspirationen få frit løb blandt flere hundrede eksperimenter, undervisningsforløb og aktiviteter til brug i havundervisningen.